GEMINI SUITE (1971), heruitgave

LORD, JON (2016)
LORD, JON - GEMINI SUITE

Na het onverwachte succes van Concerto For Group & Orchestra (1969), geschreven door toetsenist Jon Lord en uitgevoerd door Deep Purple en het Royal Philharmonic Orchestra onder leiding van dirigent Malcolm Arnold, kreeg Lord het verzoek om een opvolger te schrijven. Dat werd Gemini Suite (1971), een album dat stijltechnisch niet wezenlijk verschilt van eerder genoemd album. Deze plaat bestaat uit zes delen, waarbij in elk stuk een instrumentalist de hoofdrol vertolkt. Het zesde stuk is vocaal en wordt gezongen door Yvonne Elliman die in diezelfde periode, naast Ian Gillan (Deep Purple), de rol van Maria Magdalena zong in de musicalversie van Jesus Christ Superstar (1970). De openingstrack is voor Albert Lee die de plaats in neemt van Ritchie Blackmore die voor de eer bedankte. Van Deep Purple zijn Ian Paice (drums), Roger Glover (bas) en Lord zelf (piano, orgel) van de partij. Het eerste stuk is een mengeling van klassiek en blues; het tweede neigt wat meer naar jazz door Lords piano en naar klassieke en oosterse invloeden, vooral door de rijkelijk aanwezige percussie. De technische foutjes zijn voor een studioplaat wat vreemd. Track drie met Ian Paice is moderne klassieke muziek onderbroken door een knappe drumsolo. Deel vier is een Leonard Bernsteinachtig stuk gedragen door de zoetgevooisde stem van Elliman en de wat krachtiger stem van Tony Ashton: klassiek ontmoet pop. De bas van Roger Glover speelt deels met het orkest mee en deels solo. Dan is goed te horen dat hij tot meer in staat is dan deel uitmaken van een ritmesectie. Het zesde en langste deel begint met een lange inleiding, waarna orkest en band met orgel als leidend instrument elkaar deels aanvullen en afwisselen. De muziek die de band speelt staat erg dicht bij wat Deep Purple eind jaren zestig maakte en is daarmee in mijn beleving verreweg het beste stuk van Gemini Suite. Aangezien ik een download heb ontvangen voor deze recensie kan ik niet beoordelen in hoeverre de geluidskwaliteit verschilt van de oorspronkelijke lp en cd.