THE GHOST XPERIMENT: AWAKENING

VANDEN PLAS (2019)
VANDEN PLAS - THE GHOST XPERIMENT: AWAKENING

Naast al die soms bizarre samenwerkingsverbanden in de smeltkroes van het Italiaanse label Frontiers Records, zijn er gelukkig ook nog échte bands onder contract, zoals het Duitse Vanden Plas. Dit kwintet kent sinds het debuutalbum een ongewijzigde bezetting en dat is op zich al redelijk uniek. The Ghost Xperiment: Awakening is het eerste deel van twee geplande albums die samen het verhaal vertellen van Gideon Grace, die wanhopig tracht het verlies van zijn overleden geliefde Ivy te verwerken. Een paranormaal experiment waartoe hij zich laat verleiden, brengt hem in eerste instantie geen rust, eerder het tegendeel. Net als bij het vorige album vind ik het bij Vanden Plas te waarderen dat de teksten ergens over gaan en geen nietszeggende zinnetjes zijn om daarmee de muziek te omlijsten. Qua stijl blijft de band trouw aan de eigen interpretatie van progmetal. Deze routiniers, die inmiddels al zo’n dertig jaar actief zijn in de muziekbusiness, hoef je uiteraard niets meer uit te leggen. Alles klopt. Aan elke melodie, elke solo en elk arrangement is de uiterste zorg besteed, maar zoals voor alle soorten muziek geldt: je moet er wel van houden. Dit eerste deel bevat zes tracks en is goed voor bijna een uur luisterplezier. De flitsende solo’s, de fraaie tempowisselingen, de zeer herkenbare zang, de heerlijke aparte arrangementen en het bijzonder degelijke vakmanschap van de heren maken The Ghost Xperiment een ‘must have’ voor de liefhebbers. Ik vind het erg knap hoe deze mannen het hoge niveau weten vast te houden en telkens weer met een kwalitatief hoogstaand product op de proppen komen. Jammer dat − zoals bij Ten wel het geval was − de recentelijk uitgebrachte boxset deze en de komende titels niet bevat, want zo blijft het toch weer een incompleet overzicht. Maar goed, een kniesoor die daarop let, maar hoe dan ook: dit album is voor mij een absolute tip voor de liefhebbers van uitgekiende progmetal.