GODS OF WAR

MANOWAR (2007)
MANOWAR - GODS OF WAR

De Amerikaanse heavy metalband Manowar pakt onverwacht sterk uit op het tiende studioalbum Gods Of War. Songschrijver, bassist en toetsenist Joey DeMaio was verantwoordelijk voor het leeuwendeel van de composities. De routiniers vieren hun 25-jarig bestaan op majestueuze wijze en bewijzen met dit en de nog komende albums eer aan verschillende oorlogsgoden, te beginnen met de Noorse god Odin. De instrumentale proloog met veel toetsen, kerkorgel en koren wordt gevolgd door een vertelling en een ballad. Dan volgt een stukje powermetal met een duidelijke knipoog naar Rhapsody (Of Fire), gecombineerd met een fraaie, rustige passage. Orkestrale klanken en koorzang zijn het intro voor een donkere tekst en een uptempo track in de conventionele stijl van de band. Als tegenhanger volgt weer een ballad die ook van bijvoorbeeld Styx afkomstig had kunnen zijn met aansluitend een statige en langzame symfonische passage. Een vertelling met een orkestrale ondertoon is de voorbode voor een stuk puike, melodieuze metal met een zeer melodramatisch einde. De geschiedenis van Odin wordt in verteltrant bijna filmisch beschreven, waarbij Manowar de bombast van Rhapsody evenaart in het titelstuk. Kerkorgelspel opent het laatste stuk dat wordt gevolgd door een langzaam nummer, maar de apotheose is opnieuw zeer orkestraal. De bonustrack is prima  'gewone metal’ en het fraaie artwork is van Ken Kelly. Gods Of War is een zeer aangename verrassing van deze Amerikanen en sterk aanbevolen voor liefhebbers van bombastische epicmetal in de stijl van Rhapsody (Of Fire).