GOLDEN OLDIES, compilatie

FOCUS (2014)
FOCUS - GOLDEN OLDIES

Is dit een zwaktebod of juist een overtuigende verklaring van de positie die deze roemruchte band momenteel inneemt? Of moet Golden Oldies worden gezien als een alternatief voor een live-cd? De lezer mag zelf oordelen! De volledig opnieuw ingespeelde en van nieuwe arrangementen voorziene ‘best of’ in de ogen van de band, is goed voor ruim vijftig minuten genieten van geweldige muziek van een van Neerlands beste bands op het gebied van progressieve rock. Progressief was de band in de jaren zeventig zeker, want hoeveel muzikanten zijn niet door Focus beïnvloed? De synthese van klassiek, akoestisch, rock en pop met symfonische elementen was immers in die tijd zeer innovatief. Om over de combinatie orgel, dwarsfluit en leadgitaar maar te zwijgen. Ik ben heel blij dat Focus nog bestaat maar − laat daar geen twijfel over bestaan − er is maar één Jan Akkerman. Als we het hebben over de beste nummers van Focus dan staan Hocus Pocus, Sylvia, House Of The King, Tommy en Focus 1 t/m 3 niet ter discussie. Menno Gootjes speelt de gitaarpartijen werkelijk voortreffelijk, maar kan in Hocus Pocus het origineel toch niet evenaren. Pierre van der Linden drumt als vanouds; Bobby Jacobs gaat in zijn basspel iets meer dan zijn voorganger Bert Ruiter de jazzy kant op en Thijs van Leer heeft natuurlijk moeten inbinden met zijn vocale fratsen. In plaats daarvan hoor je een gitaar of een piano. Smaken verschillen, maar persoonlijk had ik liever een wat voller gitaargeluid gehoord. Het kippenvel zit hem voor mij vooral in het eerste deel, omdat in het tweede deel de wat minder bekende nummers te vinden zijn, zoals Aya Yippie Hippie Yee, Neurotica en Brother. De subtiele veranderingen, zoals in de intro van Sylvia en het verwerken van een stukje Anonymus in Focus 1, zijn zaken die dit album toch best aardig maken.

Golden Oldies is beslist meer dan een simpele verzamelaar. Het artwork is functioneel, de uitvoering sober. Het is misschien te veel gevraagd, maar ik zou graag nog eens een echt nieuw album willen horen!