GOTHICA

TEN (2017)
TEN - GOTHICA

Het Italiaanse Frontiers Records blijft grossieren in albums met stevige tot zeer stevige muziek, maar het overschot aan hardrock en heavy metal bevat geregeld uitgaven die meer dan voldoende raakvlakken met prog- of symfonische rock hebben om een bespreking te rechtvaardigen. Gothica, het dertiende album van Ten, de band rond zanger-componist Gary Hughes, is er daar één van. De muziek is stevig, dat zeker, maar ook zeer melodieus en de gepolijste zang, de arrangementen en de productie maken de zeven tracks tot een feest der herkenning. Ondanks de vele bezettingswisselingen blijft Ten namelijk herkenbaar door de grote invloed van Hughes, die alweer bijna een kwart eeuw actief is in de muziekscene. De huidige bezetting van de band heeft zelfs drie gitaristen naast uiteraard een drummer, een bassist en een toetsenist. Hughes heeft een contract met Frontiers Records voor meerdere albums en dit krappe drie kwartier klokkende Gothica is daarvan de eerste; een tournee zal weldra volgen. Ook de complete ‘back catalogue’ inclusief het debuutalbum X zal door Frontiers in zowel digitaal als fysiek worden uitgebracht in speciale versies. Dat is dus goed nieuws voor de liefhebbers! Volksmuziek was en is mede een inspiratiebron voor Hughes, net als voor Darren Wharton met zijn band Dare, een stijlgenoot van Ten. Dat blijkt uit het prachtig, symfonisch gearrangeerde intro van A Man For All Seasons, waarbij de toetsen van Darryl Trees-Birch een hoofdrol vervullen. Voldoende rustpunten en de kalme stem van Hughes zorgen voor een puik stukje verzorgde en melodieuze hardrock.