THE GREAT MOMENTUM

EDENBRIDGE (2017)
EDENBRIDGE - THE GREAT MOMENTUM

The Great Momentum is al weer het negende studioalbum van de Oostenrijkse formatie Edenbridge met als kernleden gitarist, toetsenist en componist Arne Stockhammer, beter bekend als Lanvall en voormalig gitarist bij Gandalf, en diens levenspartner zangeres Sabine Edelsbacher. Deze cd is opgenomen met medewerking van de Junge Philharmonie Freistadt, een orkest dat de toch al bombastische en rijkelijk met koorzang gelardeerde muziek van Edenbridge nog eens van een extra majestueus en symfonisch arrangement voorziet. De financiering is mede door ‘crowdfunding’ tot stand gekomen. De zachte, maar krachtige stem van Edelsbacher die ze niet als sopraan gebruikt, zorgt er voor dat Edenbridge een aparte plaats inneemt in het female fronted metalgenre. De klassieke invloeden zijn overduidelijk aanwezig en de langzamere songs Until The End Of Time en Only A Whiff Of Life zijn pareltjes. Die laatste track doet wat aan Kayak denken. Het wat hardere Return To Grace bewijst dat de band wel degelijk is geworteld in het metalgenre en dat blijkt ook uit het feit dat men Mika Jussila van de Finnvox Studios vroeg om het album te masteren, terwijl Karl Groom van The Thin Ice Studios de mix verzorgde. Het meestal wat zoete, zwiepende gitaargeluid van Lanvall is, naast de stem van Edelsbacher, een ander handelsmerk van de groep. Het ruim twaalf minuten klokkende slotstuk The Greatest Gift Of All verdient een speciale vermelding. Hierin worden lieflijke passages afgewisseld met zwaar aangezette stukken, maar het geheel is grotendeels slepend en statig qua opbouw. Het wordt langzamerhand bijna onmogelijk voor Edenbridge om nog nieuwe en pakkende melodieën te bedenken. Mede daardoor neigt The Great Momentum, een prima album overigens, naar ‘déjà entendu’: waar heb ik dat al eerder gehoord? De muziek is prachtig, de uitvoering subliem, de orkestraties ingenieus, maar het nieuwe is er wat mij betreft wel af. Daarom is deze cd in mijn beleving vooral interessant voor liefhebbers van het genre en voor hen die deze band nog niet ontdekt hebben.