HERE COMES THE RAIN

MAGNUM (2023)
MAGNUM - HERE COMES THE RAIN

Lang voordat Ola met het beroemde Magnum-ijsje kwam en ook lang voordat Tom Selleck als eerste acteur Magnum PI speelde, was daar de Britse band Magnum uit Birmingham. De samenwerking tussen songschrijver-gitarist Tony Clarkin en zanger Bob Catley gaat terug naar het jaar 1972. Met een pauze van ruim zeven jaar vanaf midden jaren negentig, nam Magnum consequent albums op en trad men ook live geregeld op. Aan het eind van het vorige decennium kwam er wel wat vers bloed in de band. Zo kwamen Rick Benton (toetsen) in 2016, Lee Morris (drums) in 2017 en Dennis Ward (bas) in 2019 in de band om er nieuw elan in te blazen. Het resultaat is langspeler numero 23 Here Comes The Rain, gelukkig weer met een hoes van de hand van Rodney Matthews, die inmiddels ook al achter in de zeventig is. De niet speciaal voor dit album gemaakte voorstelling laat een oudere man zien, die verdacht veel lijkt op de kunstenaar zelf. Het jongetje stond al eerder op de hoes van Sacred Blood ‘Divine’ Lies. Tien nummers, die samen ruim 51 minuten klokken, zorgen wederom voor herkenbare, melodieuze heavy rock en het is wonderbaarlijk hoe de gevorderde zeventigers Clarkin en Catley deze roemruchte band overeind weten te houden. Nog indrukwekkender is het stemgeluid van Catley die eerder een krachtiger stemgeluid laat horen dan je zou verwachten bij een rockzanger van 76! Zijn stem heeft nauwelijks aan stabiliteit en kracht ingeboet. Verder hoor je een wat frisser en orkestraler toetsengeluid, zeer degelijk en fijngevoelig drumwerk en een pompende bas die ook wel degelijk aardige uitstapjes maakt. Alles bijeen voldoende redenen om dit album toe te voegen aan je collectie. In het laatste nummer geeft de band een knipoogje naar de collega’s van Uriah Heep met tevens een aardig klassiek aandoend intermezzo. De onverwacht wat oosters getinte klanken aan het begin van de slottrack en in het sluitstuk plus de daaropvolgende tempowisselingen zorgen er mede voor dat de luisteraar de oren gespitst houdt. Fans zullen zeker niet teleurgesteld zijn en liefhebbers van melodieuze, wat steviger rockmuziek zullen aangenaam verrast zijn!