HOUR OF JOY

MORNING (2005)
MORNING Hour Of Joy

Morning is een nieuwe Nederlandse band onder leiding van zangeres Saskia van HeugtenNaast Saskia bestaat de band uit de broers Pol Bannier (bas), Stijn Bannier (synthesizers), Martijn Brauwers (gitaar), Bas Rensen (gitaar) en mede-oprichter drummer Mauro PiDe band maakt op het debuutalbum Hour Of Joy muziek in hetzelfde genre als bands als Autumn, Asrai en Imperia. Volgens de bijgeleverde informatie wordt dat genre dreammetal genoemd. Er zijn bands die je direct ‘pakken’, zoals in mijn geval Within Temptation, After Forever, Epica, Nemesea en Stream of Passion. Helaas doet de muziek van Morning dat niet. De melodielijnen zijn niet echt sterk en komen op mij zelfs wat geforceerd over. Uitzonderingen zijn de wonderschone ouvertures van Inside en Kill The Silence. Daarnaast klinken met name de synthgeluiden nogal goedkoop en is de productie mijns inziens te iel. De stem van Saskia van Heugten, die overigens amper ‘dubbel’ zingt, toont gelijkenis met die van de zangeressen van Asrai en Autumn. Erg mooi in de rustige stukken, maar ze spreekt me minder aan in de heftiger delen, omdat ze dan voor mijn gevoel haar stem forceert en niet geheel stemvast is. Het baswerk is boven de middelmaat, de rest gaat hopelijk de komende jaren nog groeien want van spetterende instrumentale hoogstandjes is (nog) geen sprake. De potentie is er denk ik wel, maar in de dertien nummers van dit Hour Of Joy nog latent aanwezig. De band had zijn interpretatie van The Show Must Go On wat mij betreft achterwege mogen laten.