HUM OF LIFE

CLOUDMACHINE (2006)
CLOUDMACHINE - HUM OF LIFE

De Nederlander Ruud Houweling leverde een compositie voor het album My Winter Storm (2007) van Tarja Turunen, waardoor ik stuitte op Cloudmachine, de eigen band van Houweling. Deze band maakt internationaal klinkende en vaak vrolijke muziek die weliswaar in de categorie popmuziek valt, maar naast rockelementen ook duidelijk proginvloeden herbergt. Je zou de tien composities op Hum Of Life melodieuze progressieve pop kunnen noemen. Dit tweede album van Cloudmachine uit 2006 is uiterst professioneel opgenomen en gemixt door Michiel van Zundert. Alle songs staan als een huis. De prettige zangstem van Ruud Houweling varieert van mierzoet en bijna kinderlijk tot overtuigend en krachtig. De vaak tweestemmige zang doet vaak aan The Beatles denken. Soms herken ik wat van Midge Ure (Ultravox), maar ook vergelijkingen met tal van andere modernere bands, zoals Radiohead of Coldplay, die zich ook min of meer in het melodieuze poprockgenre bewegen, dienen zich aan. Het begin van I Won’t Forget had van een nummer van Sniff ‘n’ The Tears afkomstig kunnen zijn. Qua melodielijnen en het akoestische gitaarwerk heeft All Is One een duidelijke signatuur van de Fab Four, maar het subtiele orgelspel van Marco Kuypers brengt toch weer de eigen identiteit van de band in de song. Life, een nummer met heerlijk basspel van Ray Edgar Duyns, lijkt wel wat op 10CC, maar opnieuw maken de toetsen hier het verschil; je hoort namelijk een intermezzo met vrijwel uitsluitend zang ondersteund door een heuse Mellotron! Ook qua tempo biedt Cloudmachine variatie, wat een nummer als Simple Things met deels een reggae-achtig ritme bewijst. Kuypers speelt naast orgel ook piano en Nord-synths, dus de band speelt zeker geen simpele gitaarrock; daarvoor hebben de arrangementen en vooral het gebruik van de diverse toetseninstrumenten ook een te hoog niveau. Houweling bewijst mijns inziens onbetwistbaar zijn klasse als songschrijver en ik denk dat we vast nog meer van Cloudmachine zullen horen.

Hum Of Life bevat weliswaar geen echte prog, maar het is toch spijtig dat ik deze progpopparel niet eerder heb kunnen bespreken, maar... beter laat dan nooit!