IT'S IMPORTANT

FIORENZA, DINO (2010)
DINO FIORENZA

Wat krijg je als een virtuoze bassist een album opneemt en hem de vrije hand laat? Juist: een aaneenschakeling van verbluffende staaltjes techniek, indrukwekkend vertoon van spierballen op de bas. Natuurlijk zijn de instrumentalisten die de Italiaan Dino Fiorenza heeft ingehuurd van een vergelijkbaar niveau. Een kleine vijftig minuten reizen we op It's Important in een wervelwind door genres als funk, metal, jazzrock, rock en zowaar ook wat prog. De elf composities zijn gevarieerd waardoor de verveling zeker niet toeslaat. Daarbij worden 'odd meters' ofwel niet-alledaagse maatsoorten niet geschuwd, zoals al direct in de eerste track duidelijk wordt. Een aardig en wat funky deuntje met een groot vertoon van vingervlugheid op zowel de bas als de gitaar die hier worden bespeeld door Fabrizio Leo. Met uitzondering van gastmuzikant Marco Sfogli (James LaBrie) zeggen de overige namen mij weinig tot niets. In de tweede track hoor je meer metal, in de derde zelfs powermetal met de overbekende dubbele basdrums. Sommige passages doen wat aan Allan Holdsworth denken; Fiorenza's speelstijl lijkt wat op die van wijlen Marcel Jacob (Malmsteen's Rising Force,Talisman). Fiorenza gaat echter veel meer over de top. Na veel geweld komt plotseling Little Toy voorbij, een popachtige ballad met akoestische gitaar en piano. Vervolgens een swingend en wat oubollig uptempo countryjazzdeuntje. Het wordt weer drukker in Seven waarbij de titel, naar ik vermoed, met de maatsoort te maken heeft; een funky soort jazzrock. Door het orgeltje klinkt Mr. Vester zelfs wat bluesy, maar de bas voert weer de boventoon en door de saxofoonsolo is er toch weer sprake van jazzinvloeden. All Is Lost lijkt een wat meer rechttoe-rechtaan rocker, maar de tempowisselingen zorgen voor verrassingen. De laatste twee tracks zijn echte funknummertjes met druk drumwerk en zelfs gescratch! Het album sluit af met een adembenemend staaltje slaptechniek: de duim slaat op de bas, terwijl de vingers aan de snaren plukken. Hierdoor ontstaat een metalen roffel in een razendsnel tempo. It's Important bevat geen muziek om bij in slaap te vallen of tot rust te komen, maar voor de liefhebbers van kijk-eens-hoe-ik-mijn-instrument-beheers is het een overdadige wellust.

Dino Fiorenza is een prima bassist al spreken zijn composities me wat minder aan. Toen ik zijn foto zag, verwachtte ik eerlijk gezegd een dergelijke vingervlugheid niet!