THE KEY TO THE WORLD

SECRET RULE (2017)
SECRET RULE - THE KEY TO THE WORLD

Angela Di Vincenzo is de dame die de microfoon hanteert bij de Italiaanse female fronted metalband Secret Rule. Het brein achter deze vierkoppige band is gitarist Andy Menario. The Key To The World is al het derde album in drie jaar. De dertien composities klokken samen ruim 51 minuten en dat betekent dus dat de nummers vrij kort zijn. Geen tijd voor ingewikkelde arrangementen of aardige uitstapjes, maar meer het rechttoe- rechtaan werk dat qua stijl het dichtst in de buurt komt van Delain. Tot de gasten op het album behoort onder anderen toetsenman Henrik Klingenberg van Sonata Arctica. De stem van Di Vincenzo is niet zo bijzonder en vooral als zij haar kopstem gebruikt, komt ze wat onvast over. De volgens de informatiebijlage beloofde ‘powerful voice’ geldt alleen voor ongeveer twee octaven; daarbuiten ligt dat toch wat anders. De composities zijn meestentijds gespeend van originaliteit en ontberen pakkende verrassingen. In mijn beleving zijn ze veelal gestoeld op al bestaande akkoordenschema’s in het genre. Productietechnisch heeft Tue Madsen goed werk geleverd, maar dat kan het niet al te indrukwekkende niveau toch niet voldoende opkrikken. De geduchte concurrentie in dit genre maakt dat slechts weinig bands de kost kunnen verdienen met hun muziek en ik kan mij een internationale carrière van dit gezelschap dan ook niet goed voorstellen. Het standaardgeluid van de orkestraties, de gitaar, de bas en de (dubbele bas)drums is ook karakteristiek, waardoor men zich niet positief kan onderscheiden van de concurrentie. Kwalitatief is The Key To The World een heel redelijk album, maar het is niet genoeg om te beklijven dus zal dit album niet de sleutel tot wereldfaam worden, vrees ik.