KINGS & QUEENS

LEAH (2015)
LEAH - KINGS & QUEENS

Kings & Queens, het tweede album van de uit Canada afkomstige Leah McHenry, is opgenomen met enkele voor ons bekende namen. Timo Somers (Delain) speelde gitaar en hielp bij de programmering, de arrangementen en de productie; verder drumde Sander Zoer (ex-Delain) en speelde Barend Courbois (Vengeance) bas. De Keltische invloeden van vooral landgenoot Loreena McKennitt zijn overduidelijk aanwezig. Leah’s soms zoetgevooisde stem laat de luisteraars ook genieten van new age-klanken en een sfeer die aan het Midden-Oosten doet denken, terwijl ze op verschillende tracks de registers open trekt met pittig gitaarwerk van Somers, zoals in Enter The Highlands of de snelle solo in Palace Of Dreams. De zang van Leah haalt (nog) niet het niveau van Tarja Turunen, Floor Jansen of Sharon den Adel, hoewel zij geregeld klinkt zoals Den Adel op de vroegere Within Temptation-albums klonk, die mede van invloed zullen zijn geweest op haar muzikale vorming. Leah’s hoge kopstem is voornamelijk in de achtergrondkoortjes te horen; verder beweegt haar melodieuze zang zich in het normale bereik. Ik kan me goed voorstellen dat ze de bijnaam ‘Metal-Enya’ heeft gekregen: luister maar eens naar het begin van The Crown. Het laatste stuk Siúil A Rún komt dicht in de buurt van Blackmore’s Night. De teksten zijn gerelateerd aan onder meer vervallen imperia, liefde en lotsbestemming. Wie de wel degelijk aanwezige toetsen bespeelt, wordt niet duidelijk uit de bijgeleverde informatie.

Gezien de genoemde referenties valt dit album op door de mix van pop, metal en Keltische invloeden. Kings & Queens is een aardige variant in het female fronted metalgenre.