A LIGHT IN THE SKY

AIREY, DON (2008)
DON AIREY - A LIGHT IN THE SKY

Het wachten op A Light In The Sky, het vervolg op K2 - Tales Of Triumph And Tragedy van Don Airey, duurde maar liefst twintig jaar! Airey is de huidige toetsenman van Deep Purple, maar hij werkte met vele grootheden uit de rock, zoals Rainbow, Black Sabbath, Ozzy Osbourne, Colosseum II, Jethro Tull en Electric Light Orchestra II, om maar eens een aantal te noemen. Nu levert hij dan eindelijk het reeds anderhalf jaar geleden aangekondigde nieuwe soloalbum af met daarop zeventien tracks die zijn gehele carrière weerspiegelen. Airey wordt op A Light In The Sky onder meer bijgestaan door zanger Carl Sentance (ex-Krokus), gitarist Rob Harris (Jamiroquai) en door de instrumentalisten van Thunder. Het album opent majestueus en orkestraal met Big Bang gevolgd door een stevig Jean Michel Jarre-achtig nummer. De hardrock van Deep Purple en Rainbow kun je herkennen in Shooting Star, Endless Night en Love You Too Much, terwijl Space Troll Patrol een hommage is aan Emerson, Lake & Palmer (ELP). In het wonderschone Andromeda M31 neemt Airey gas terug met vinnig werk op de Hammond. Gein en blues gaan hand in hand in de oude Moon Mullican-song Rocket To The Moon en Renaissance ontmoet ELP in het instrumentale Sombrero M104In Into Orbit schittert Airey op de piano en het prachtige vioolspel van Lidia Baich doet denken aan het mooiste van Kansas tijdens de rustiger momenten. De tijden van Collosseum II herleven in het titelstuk en het daarop volgende Pale Blue Dot en eveneens in de jazzrockgetinte nummers Metallicity en Big CrunchHet album eindigt even majestueus als het begon.

Geen vernieuwing dus bij Don Airey, maar wel een uur lang degelijk en knap gespeelde muziek door de man die dit prima album ook produceerde.