A LINE TO CROSS

IGNORE THE SIGN (2018)
IGNORE THE SIGN - A LINE TO CROSS

Oorspronkelijk was vocalist en multi-instrumentalist Ossy Pfeiffer van plan om een soloalbum te maken. De uit Hannover afkomstige muzikant deelt zijn huidige leven met zangeres-gitariste Anca Graterol en samen met haar en met gitarist Steve Mann (Michael Schenker Group, Eloy), bassist Lars Lehmann, drummer Kristof Hinz (Eloy) en percussionist Momme Boe begon hij muziek op te nemen. Het was vooropgezet niet de bedoeling, maar de samenwerking verliep dusdanig goed dat het een echte band is geworden die Ignore The Sign werd gedoopt. De dertien songs van tussen de krap drie en ruim vijf minuten geven aan dat het niet gaat om epische stukken. Het zijn eerder rocksongs die vooral in de categorie classic rock, AOR en hardrock vallen. De in de begeleidende informatie genoemde progressieve invloeden heb ik niet kunnen ontdekken. Zo had opener Savior Of Rock ook een nummer van Def Leppard kunnen zijn en het door Anca gezongen The Story Isn’t Over had op een album van Whitesnake niet misstaan en datzelfde geldt voor Days Of Thunder. Behind The Wall komt het dichtst bij een − ik zou bijna zeggen − verplichte ballad en die is natuurlijk weer heerlijk. A Line To Cross bevat keurig verzorgde, gepolijste en melodieuze rock, maar er is weinig nieuws onder de zon en wat mijn betreft is er geen enkele track die er compositorisch uitspringt. Met Eloy heeft de muziek niets van doen en de stelling dat ook gelouterde muzikanten niet altijd een superplaat afleveren, wordt hier weer eens bewezen. A Line To Cross is desalniettemin een degelijk album en scoort kwalitatief een ruime voldoende.