LIVE 2019

KAYAK (2020)
KAYAK - LIVE 2019

Het album Seventeen betekende voor de lezers van deze website een uitermate interessante wederopstanding van Kayak met als enige constante factor roerganger Ton Scherpenzeel (toetsen). Door het succes van Seventeen en dus van de nieuwe bezetting, lag een liveregistratie voor de hand. Bij de lancering van Seventeen in januari 2018 zei Scherpenzeel nog, dat de band eerst een flink aantal concerten zou moeten afwerken voordat hij dacht dat er een goed livealbum opgenomen zou kunnen worden. Misschien eerder dan hij zelf had gewild − mogelijk mede doordat hij verder toeren en werken aan een opvolger moest uitstellen vanwege hartklachten − zijn er toch opnamen gemaakt. De eerste opnamen dateren van januari 2019, opgenomen in Cultuurpodium Boerderij in Zoetermeer; de overige van het laatste concert van de band op 12 mei 2019 in Hedon, Zwolle. De band heeft in dat anderhalf jaar zo’n 25 concerten gespeeld. De bijna twee uur durende liveregistratie telt 22 songs waarvan er zeven van Seventeen afkomstig zijn. Verder hoor je uiteraard de bekende hits, zoals Mammoth, Starlight Dancer, Ruthless Queen en Chance For A Lifetime. Van de meeste albums wordt een enkele track vertolkt, maar Periscope Life (1980), Close To The Fire (2000), Nostradamus – The Faith Of Man (2005), Coming Up For Air (2008), Anywhere But Here (2011) en Cleopatra − The Crown Of Isis (2014) zijn niet vertegenwoordigd. Juist het oudere werk, de meer symfo en prog getinte nummers staan dus centraal op deze dubbelaar die in een gelimiteerde oplage is uitgebracht. Hans Eijkenaar, een oude bekende van de laatste periode, zit weer glorieus achter de drumkit maar verder is de zevenkoppige band van de vele albums vóór Seventeen gereduceerd tot het aantal van de oorspronkelijke bezetting, namelijk vijf. Naast Ton Scherpenzeel en Hans Eijkenaar wordt de band gecompleteerd door zanger Bart Schwertmann, bassist Kristoffer Gildenlöw en gitarist-zanger Marcel Singor. Het zijn vooral de totaal andere stem van Schwertmann en de virtuoos spelende Singor die deze bezetting een duidelijk ander geluid verschaffen. De beperkingen van minder instrumenten en zangstemmen is in deze setlist in het geheel niet storend terwijl het weliswaar een tikkeltje ongepolijste geluid, juist meer open is en een bewijs dat er aan deze opnamen bar weinig gesleuteld is. Verrassingen zijn een akoestische versie van Seagull, een prachtige versie van A Million Years van Night Vision (2001) en verder oudjes als Alibi en Said No Word. Live 2019 is een puik visitekaartje geworden van een hernieuwde band, waarvan hopelijk over niet al te lange tijd het studioalbum ‘Eighteen’ zal verschijnen.