LIVE @ SWEDEN ROCK 2015

LUCIFER'S FRIEND (2016)
LUCIFER'S FRIEND - LIVE @ SWEDEN ROCK 2015

Na 28 jaar was de Engels-Duitse band Lucifer’s Friend weer te zien en te horen op het Sweden Rock festival. Dat de band opnieuw geformeerd was, bleek al uit de release van Awakening (iO131). Nu volgt dus een liveregistratie van 5 juni 2015. De muziek klinkt als bands als Deep Purple (In The Time Of Job), Rainbow en Uriah Heep en lijkt dus nauwelijks origineel te noemen, maar je mag daarbij niet vergeten dat deze band al in 1970 zijn eerste lp uitbracht. Feitelijk heeft Lucifer’s Friend het genre hardrock-AOR mede gedefinieerd. Live @ Sweden Rock 2015 bevat krachtige (hard)rocksongs die professioneel worden uitgevoerd en gezongen door John Lawton, een zanger die zijn vak beheerst en nergens forceert. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat hij wel wat aan kracht heeft ingeboet en dat is gezien zijn leeftijd niet verwonderlijk. De toetsen van Jogi Wichmann hebben voornamelijk een ondersteunende functie, want het merendeel van de solo’s komen voor rekening van gitarist Peter Hesslein. Met uitzondering van de laatste track staan − toevallig of niet − alle songs ook op Awakening. De band speelt ook drie van de vier nieuwe tracks van die cd. Een uitgesponnen stuk als Riding High kent ook een appetijtelijke toetsensolo die Rainbowachtig klinkt. Het begin van het wat jazzy aandoende Moonshine Rider is een mooi stukje klassiek piano. De composities zijn gevarieerd en duidelijk boven het niveau couplet-refrein-couplet, hoewel meezingen heel goed mogelijk is bij de meeste nummers. De Hall Of Fame zal de band er niet mee halen, maar een degelijk livealbum is het wel. De kwaliteit van de foto op de cover is bedroevend slecht en gelukkig niet in overeenstemming met de inhoud.