MARS HOLLOW

MARS HOLLOW (2011)
MARS HOLLOW - MARS HOLLOW

Mars Hollow is een nieuwe band uit Amerika, Zuid-Californë om precies te zijn. De heren John Baker (gitaar,zang), Kerry Chicoine (bas,zang), Jerry Beller (drums) en Steve Mauk (toetsen) zijn echter geen broekies, maar ervaren muzikanten die onder meer met Ryo Okumoto hebben samengespeeld. De inspiratiebronnen komen zonder twijfel uit de progrock van de jaren zeventig. Vooral Gentle Giant uit de late jaren zeventig zouden we als referentie kunnen beschouwen, waardoor bands als Advent, Hands, Syzygy en Spock's Beard ook als referentie in beeld komen. Omdat de muziek meer rockelementen bevat en de complexe samenzang van Gentle Giant ontbreekt, zijn de refreintjes wat minder gecompliceerd dan veel van de instrumentale tussenstukjes. Daarin gooit de band alle remmen los en musiceert men op hoog niveau. Naast Gentle Giant zijn ook flarden Emerson, Lake & Palmer (ELP), Rush, Yes, Genesis, Renaissance, Triumvirat (If I Were You) en soms Saga te horen. De toetsen bestaan hoofdzakelijk uit orgel en piano, wat minder synths en amper orkestraties. Baker speelt meestentijds 'clean' gitaar, Chicoines bas klinkt zacht en gepolijst, dus geen geprononceerd Rickenbacker-geluid, maar de man speelt fenomenaal. Ook drummer Beller speelt zijn toch niet simpele partijen moeiteloos. De beide zangers Baker en Chicoine hebben prettige stemmen in het middengebied, maar zijn mijns inziens geen topzangers. De zeven composities zijn samen goed voor bijna een uur muziek. De laatste en tevens langste track van ruim twaalf minuten heeft - bij uitzondering - een wat minder sterk begin, gevolgd door een ijzersterk ELP-georiënteerd tussenstuk, maar dan met een prima gitarist erbij. Een tweede tussenstuk bevat uitstekend pianospel met wat Kansas-invloeden. Ik hoop dat de heren van Mars Hollow nog meer in petto hebben, want dit titelloze debuutalbum smaakt naar meer!