MERLIN - BARD OF THE UNSEEN

KAYAK (2003)
KAYAK - MERLIN - BARD OF THE UNSEEN

Kayak? Merlin? Dat album is toch al in 1981 uitgebracht? Jawel, maar dat was de ‘onvoltooide symfonie’ van Ton Scherpenzeel en Irene Linders, zo blijkt nu. Merlin, Bard Of The Unseen is heel wat meer dan oud werk in een nieuw jasje. De bestaande vijf stukken zijn opnieuw ingespeeld, gezongen, gearrangeerd, geïntegreerd en uitgebreid tot een vloeiend epos van bijna zeventig minuten. Deze rockopera - eigenlijk meer een symfonische rockmusical - zal compleet met videoschermen, aangevuld met vocaliste Cindy Oudshoorn en in een theatrale jas door Kayak worden uitgevoerd in diverse schouwburgen en concertzalen in heel Nederland. De songmatige aanpak van de vorige albums is nu verlaten. Mocht Kayak al ooit als niet echt symfonisch te boek hebben gestaan, dan lijdt het geen enkele twijfel dat dat met deze cd wél het geval zal zijn! Wat een bombast met al die schitterende melodielijnen van voornamelijk Ton Scherpenzeel die hier zijn rijke ervaring als muziekschrijver voor musicals etaleert met naar mijn smaak het mooiste wat de band tot nu toe heeft opgenomen. De glad lopende teksten van Irene Linders beelden het verhaal uit van de legende rond de rijzende ster van Merlin en koning Arthur en diens ondergang en dat wordt overtuigend gebracht door zanger Bert Heerink (Merlin en Lancelot), zangeres Cindy Oudshoorn met een dijk van een stem (Morgan LeFay en Guinevere) en gitarist Rob Vunderink die als Mordred - voor zover mij bekend - debuteert als leadzanger. Ook instrumentaal is er meer dan voldoende kwaliteit. Prachtige ballads, zoals Tintagel en het duet Friendship And Love, pure symfo in The Otherworld, stevige rock in Branded en The Last Battle en hier en daar wat nummers met folkinvloeden, zoals At Arthur’s Court. De toevoeging van een symfonieorkest komt het warme geluid natuurlijk alleen maar ten goede. Drummer Pim Koopman zorgde voor een oerdegelijke productie en ook het artwork is smaakvol. Merlin, Bard Of The Unseen smeekt om waardering en een bezoek aan een live-uitvoering!