MR. ALBERT SHOW (1970), heruitgave vinyl

MR. ALBERT SHOW (2013)
MR. ALBERT SHOW

De bekendste naam die verbonden is aan het Nederlandse gezelschap Mr. Albert Show is die van Bertus Borgers (zang, saxofoon, fluit en mondharmonica – neem ik aan). De bandnaam werd destijds ontleend aan Albert, de schuchtere roadie. Samen met Bonki Bongaerts (orgel, piano), Broer Bogaart (drums), Eric Lintermans (gitaar) en Tom Fautubun (bas), maakte deze band rockmuziek met een flinke portie soul, funk en blues. Een vergelijking met Soft Machine gaat echter niet op, want daar zijn naar mijn mening de psychedelische invloeden te gering voor. Deze bezetting (1970-1973) maakte slechts twee albums en scoorde slechts één hitje namelijk Wild Sensation. Borgers speelde later onder meer in Golden Earring en bij Herman Brood en vormde daarna Sweet d’Buster met Robert Jan Stips (Supersister, The Nits) op toetsen. Naast zijn muzikale loopbaan werd hij uiteindelijk directeur van de Tilburgse Rockacademie. De uitstekende geluidskwaliteit is zeker ook de verdienste van producer Peter ‘Kom Van Dat Dak Af’ Koelewijn. Orgel en piano ondersteunen de wat rauwe stem en vooral de saxofoon van Borgers en de lekkere gitaarsolo’s van Lintermans. Speciale vermelding verdienen de twee lange tracks Did You Really Find Somebody? en Woman, waarin naast de genoemde invloeden zeker ook vroege progelementen zijn te bespeuren. Het bluesrock georiënteerde nummer Electronic Baby klinkt heavier en vertoont overeenkomsten met When The Music’s Over van The Doors, terwijl Bantal dicht in de buurt komt van de muziek van tijdgenoten SolutionDe swingende muziek klinkt ook vandaag de dag nog prima; het is smullen geblazen voor de vinylliefhebbers met deze 180-grams lp’s met fraaie klaphoezen. (zie ook Mr. Albert Show, Warm Motor)