MY EARTH DREAM

EDENBRIDGE (2008)
EDENBRIDGE - MY EARTH DREAM

Tijdens het nalezen bleek dat The Grand Designhet vorige album van de Oostenrijkse gothicmetalband Edenbridge aan de aandacht van iO Pages is ontsnapt. Hoewel iO Pages ook geen promo heeft ontvangen van My Earth Dream, het nieuwe album, vind ik toch dat deze zesde studioschijf van de band niet onbesproken mag blijven. Hoewel band... Edenbridge bestaat eigenlijk uit gitarist, toetsenist, componist en producer Lanvall en zijn partner zangeres Sabine Edelsbacher, want Max Pointner (drums) en Frank Bindig (bas) zijn slechts uitvoerende muzikanten zonder inbreng. Gastmusici op dit album zijn de Nederlander Robby Valentine, Dennis Ward en Karl Groom (Threshold), terwijl Lanvall ook gebruik maakte van de diensten van het Tsjechisch Film OrkestDe puur klassieke opening verraadt de muzikale wortels van Lanvall en dat doen de overgangen, de koortjes en de melodielijnen eveneens. Edenbridge maakt stijlvolle muziek in hetzelfde straatje als ‘ons eigen' Epica, maar ook Lunatica of Vision Of Atlantis, die weliswaar korter bestaan, kunnen als referentie dienen; de koortjes hadden afkomstig kunnen zijn van een band als Symphony X. Het geluid is filmisch, maar toch gothicmetal en zeer toegankelijk, behalve als je niet van zware gitaarriffs houdt! Mede door het meespelen van Karl Groom heeft de track Shadowplay een herkenbare Threshold-signatuur. De toegevoegde bonustrack Myearthdreamsuite is een mooi stukje akoestisch gitaar dat later wordt uitgebreid met elektrische gitaar en orkest. De onvermijdelijke tranentrekker heet Whale Rider, maar het is wel degelijk een juweeltje: mooi en gevoellig gezongen, de piano als belangrijkste begeleiding en smaakvolle bijdragen van het orkest. De laatste track is de interessantste, want die duurt ruim twaalf minuten; bombast, veel afwisseling, melodrama en zelfs een enkele grunt komt hier langs. Het contrast tussen de wat frêle stem van Edelsbacher en het gepolijste sologitaarspel van Lanvall is opvallend te midden van de zware orkestrale arrangementen en dito riffs.

My Earth Dream is geen album met daarop nummers die als een hit tussen je oren blijven zitten, maar het is wel een goed en zeer degelijk staaltje vakmanschap van deze Oostenrijkers.