NEWBORN

DICE (2011)
DICE

Dice is een oude bekende uit Duitsland. Onder de bezielende leiding van Christian Nové (toetsen, bas, zang, gitaar) is Newborn het dertiende studioalbum van dit gezelschap dat verder bestaat uit Peter Viertel (sologitaar), Jens Lübeck (saxofoon, fluit, sitar) en Tom Tomson (drums). De bezetting is daarmee ongewijzigd ten opzichte van Eternity's Ocean (2010), het  vorige album van de band. De zes composities liggen wederom prettig in het gehoor, waarbij Dice symfonische elementen paart aan licht psychedelische en kosmische elementen. Als referenties zou ik bands als Camel, Solution en Ramses kunnen noemen. Het wat oubollig klinkende, maar vaak gebruikte orgeltje en de wat primitieve zang doen mijns inziens afbreuk aan de op zich aardige muziek die evenwel nergens spectaculair of innovatief te noemen is. Het is natuurlijk ook lastig om na ruim dertig jaar jezelf als componist te blijven vernieuwen. Als je niet weg bent van saxofoon of fluit dan is Newborn geen goede keus, maar houd je van melodieuze, Duitse symfo dan is dit album een aanrader. De instrumentale gedeelten spreken mij het meest aan, waarbij vooral de fluit en de gitaar zich in positieve zin onderscheiden, want virtuoos toetsenwerk hoef je hier niet te verwachten. Het album mist verder wat spanning en is daarom wat minder interessant dan hun vorige cd. De mooiste passage is een Genesis-achtig instrumentaal fragment in het midden van de langste track Dancing With All Gods.

Newborn is toch een aardige aanvulling op het rijke oeuvre van Dice en een mooi voorbeeld van ouderwetse symfo.