NIGHT DREAMS & WISHES

MODERN ROCK ENSEMBLE (2019)
MODERN ROCK ENSEMBLE - NIGHT DREAMS & WISHES

Het Modern Rock Ensemble is het geesteskind van de Oekraïense componist, toetsenman, gitarist, producer en dichter Vladimir Gorashchenko. Hij kreeg daarbij hulp van enkele in de Oekraïne gerenommeerde muzikanten uit het rock- en jazzcircuit en van drummer Brody Green (Southern Empire), terwijl uit diezelfde band Sean Timms assisteerde bij de mix en de productie. Night Dreams & Wishes opent met een instrumentale kruising tussen elektronische muziek (EM) en ‘late nite jazz’ en wordt gevolgd door een stukje kamermuziek dat overgaat in een gewaagde kruising tussen progmetal en jazzrock. Vervolgens een nummer met zang van Gorashchenko, waarbij het geheel deels aan Paolo Conte doet denken. Het tweede deel is melancholiek en zweverig met lieflijke dwarsfluitklanken, maar aan het einde gaat de muziek uitgesproken richting jazz door de toevoeging van meer blazers. In Barocco Scherzo hoor je een kerkorgel en veel fluiten en tussen die passages door een stukje dat aan Gentle Giant doet denken. Childhood is met elf minuten een track die begint met mooie prog, maar dat wederom eindigt met een Paolo Conte-achtig stuk met jazzrockinvloeden en een mooie Rick Wakeman–achtige synthsolo. Dat dan weer wel. Insomnia bevat neoklassieke muziek met wat Gentle Giant-karakteristieken. In het uit drie delen bestaande Dark Kingdom wordt prachtige instrumentale prog, progmetal, stukjes akoestische gitaar à la Steve Hackett en piano gecombineerd met jazzrock en gezongen en voorgedragen passages. Wake Up gaat richting PFM en in Final Outro hoor je invloeden van kozakkenmuziek gecombineerd met een onvervalste ode aan Emerson, Lake & Palmer en passages waarin alle facetten uit de moderne muziek voorbij komen. Het rauw gezongen rocknummer Want Some More sluit dit maar liefst 81 minuten durende album af. Dat de muziek alle kanten op gaat, zal avontuurlijke proggers misschien aanspreken, maar voor mij is die enorme variatie tussen wat ik prachtig en oerlelijk vind net te veel van het goede.