NIVALIS

ÁRSTÍÐIR (2018)
ÁRSTÍÐIR - NIVALIS

Ook in IJsland wordt mooie muziek gemaakt, maar dat wisten we al van bands als Todmobile en Sigúr Ros. Nivalis is het vierde album van Árstíđir, dat seizoenen betekent. Het trio bestaat uit Daniel Auðunsson (gitaar, zang), Gunnar Már Jakobsson (bariton-gitaar, zang) en Ragnar Ólafsson (keyboards, zang). Nivalis is pas het eerste album dat ik voor mijn website bespreek en dat lijkt me een gemiste kans voor de eerste drie albums. Deze cd bevat namelijk zeer melodieuze, symfonische muziek met prachtige harmonieën. De klassieke invloeden worden extra benadrukt door het geregeld meespelen van een strijkkwartet. De muziek heeft het mystieke en melancholieke van Sigúr Ros, het zweverige en symfonische van Airbag en het toegankelijke, popachtige en ‘mooie’ van A-Ha. Een track als Mute had echter ook heel goed van de band America afkomstig kunnen zijn en er zijn tevens passages, waarin Magna Carta als inspiratiebron gediend zou kunnen hebben. In de melodielijnen zijn de invloeden uit de volksmuziek – denk aan Pentangle − onmiskenbaar aanwezig. Dat is vooral goed te horen in Þar Sem Enginn Fer dat men zingt in het IJslands. Als je luistert naar deze cd zou je heerlijk kunnen wegdromen bij de dertien smaakvolle composities zonder solo’s en zonder geforceerde zang, maar de muziek verdient het om er juist aandachtig naar te luisteren. De talloze details verraden dat er met veel zorg aan deze tracks is gewerkt en ook de arrangementen voor de violen, cello en contrabas zijn van hoge kwaliteit. Het meespelen van drummer Magnús Magnússon, die uitermate bekwaam en subtiel speelt, voorkomt dat de muziek verzandt in een te grote mate van zweverigheid. De band speelde al eens in het voorprogramma van Pain Of Salvation en werkte recentelijk ook samen met ‘onze’ Anneke van Giersbergen. Redenen te over om eens kennis te maken met dit trio, want de krappe drie kwartier muziek smaakt naar meer!