O3 A TRILOGY - PART 3

DOMINICI (2008)
DOMINICI - O3 A TRILOGY - PART 3

Na het akoestische A Trilogy - Part 1 en het verbluffende Part 2 komt Charlie Dominici, samen met de vier instrumentalisten van het Italiaanse gezelschap Solid Vision, nu met A Trilogy - Part 3, het sluitstuk van deze trilogie. Tekstueel verhaalt dit album over de uiteindelijke vernietiging van de aarde en over detective A. Dam als enige overlevende die de kans krijgt om een nieuw begin te maken op aarde. Daarvoor belandt hij in een fraaie tuin en dankzij DNA uit een van zijn ribben krijgt hij een vrouwelijke metgezel. Inderdaad, veel gelijkenis met het Bijbelverhaal van Adam en Eva, al heeft dit keer het ontstaan van leven op aarde een verwoeste planeet als uitgangspunt. De muziek zit uitstekend in elkaar en is een synthese tussen de vroege Dream Theater en Solid Vision. Ruige, instrumentaal drukke en lastig te spelen stukken worden afgewisseld met bijzonder mooie, rustige symfonische passages. Dominici varieert zoveel mogelijk met zijn stem en zingt vaak twee- of meerstemmig, waardoor het bombastische element nog wordt versterkt. Zowel de gesproken tekst als de lage rustige zang, de overstuurde dreigende stemmen, de ‘gewone’ zang én de close harmonyzang zijn alle door hem ingezongen. Hij schreef alle teksten en ook voor de muziek is hij grotendeels verantwoordelijk samen met de broers Brian en Yan Maillard en in mindere mate bassist Riccardo AtzeniDe acht stukken zijn samen goed voor ruim 56 minuten muziek; ze bevatten veel tempo- en sfeerwisselingen, waarbij de ballad So Help Me God, de bijzonder Dream Theaterachtige track Hell On Earth en het imposante Genesis wat mij betreft de hoogtepunten zijn, naast de symfonische passages in de overige nummers. Hoewel Part 3 bij elke luisterbeurt groeit, schaal ik Part 2 net een fractie hoger in, maar zeker is dat dit album een waardig vervolg is.

Het is bijzonder interessant wat Charlie Dominici nu gaat doen en of zijn muziek voldoende bestaansrecht heeft om in Europa en eventueel de Verenigde Staten te gaan optreden. Deze sympathieke dierenvriend verdient echter onze steun, want liefhebber of niet: Part 3 is en blijft een klasseplaat!