THE OCEAN OF UNSPOKEN WORDS

SUNRISE AURANAUT (2017)
SUNRISE AURANAUT - THE OCEAN OF UNSPOKEN WORDS

De Rus Vitaly Kiselev presenteert als Sunrise Auranaut The Ocean Of Unspoken Words, zijn vierde studioalbum van grotendeels eigen makelij, inclusief coverontwerp en productie. De muzikant heeft er een kleine twee jaar aan besteed en hij speelt toetsen, gitaar, bas, programmeerde alle drumpartijen en hij produceerde het album zelf. Kiselev kreeg daarbij hulp van Alexander Malakhov die alle synthesizerpartijen inspeelde. De negen composities zijn geïnspireerd op jarenzeventigprog gecombineerd met klassieke invloeden van grote componisten als Pjotr Iljitsj Tchaikovsky en Edvard Grieg. Dat Kiselev het album in zijn homestudio heeft opgenomen, is wel te horen. Het geluid is niet irritant, maar heeft ook geen hoogstaande kwaliteit. Zeker de drums klinken vreselijk blikkerig. De instrumentale muziek is op zich erg aardig en soms doemen herinneringen op aan Emerson, Lake & Palmer. Een track als Late Night Is Early Morning doet erg aan Camel denken. Verder vond ik sommige stukken, mede vanwege die blikkerige drums, sterk neigen naar de muziek van Jethro Tull op het album Under Wraps (1984). Uiteraard zijn collega’s als Maxxess en Helmut Teubner ook namen die als referentie zouden kunnen dienen. In Free Wind And Home Draft zit een stuk koraalmuziek. Het gitaargeluid is vrijwel steeds middelzwaar en vervormd. Invloeden uit de klassieke muziek en frequente tempowisselingen zijn karakteristieken die bij prog passen, maar bij deze jarenzeventigstijl mis ik de echte drums en de analoge synthesizers. Desalniettemin is The Ocean Of Unspoken Words een aangenaam album dat lekker weg kabbelt.