ONCE WE WERE BORN...

DIVINE BAZE ORCHESTRA, THE (2007)
THE DIVINE BAZE ORCHESTRA - ONCE WE WERE BORN...

The Divine Baze Orchestra uit Zweden werd in 2003 opgericht door gitarist-zanger Oliver Eck en drummer Christian Eklöf. De bezetting wordt gecompleteerd door Alexander Frisborg (zang, Mellotron, gitaar, percussie) en Daniël Karlsson (orgel, toetsen, zang). Op dit album wordt de bas nog gehanteerd door Tobias Petterson, maar hij heeft de band inmiddels verlaten. Het debuutalbum Once We Were Born... werd zo goed als 'live' opgenomen in de studio, waardoor het geluid wat rauw en droog is. De zang is wisselend, soms best redelijk, maar vaak vrij schel en ook niet altijd even zuiver, terwijl het (weinige) hoog niet overtuigend klinkt. Een minpuntje op dit album. De opening Dance met heerlijke orgelklanken doet aan Perfect Stranger van Deep Purple denken, terwijl de toevoeging van onder meer de Mellotron en de koortjes meer gemeen hebben met Uriah Heep in de jaren zeventig. Choose Your Green en In Search bevatten wat meer fusioninvloeden en het Zweedse alternatief voor Easy Livin’  heet Trota Di MareDe blues(rock) viert hoogtij in Orange And Torquoise, maar de Uriah Heep- en Deep Purple-invloeden keren terug in de klassieke hardrock met soms even dat vleugje fusion, zoals te horen is in het nummer The PersonThe Man From My Mother’s Brother heeft dezelfde sfeer, maar de rustige passages vormen een aardige afwisseling; het drumwerk heeft een Santana-achtige groove. Closing The Circle combineert op aparte wijze wat oubollige, jazzy invloeden met hoge Uriah Heep-koortjes die ook in Sunrise te horen zijn. Het ruim 55 minuten durende album wordt afgesloten met Burned By The Sun, waarvin het rustige intermezzo er positief uitschiet.

De bijgeleverde informatie bleek onvolledig en de daarin genoemde referenties als King Crimson en Mahavishnu Orchestra heb ik niet kunnen ontdekken. The Divine Baze Orchestra is van goede wil, maar weinig origineel en het is ook kwalitatief geen pottenbreker.