ONE OF A KIND

AIREY, DON (2018)
AIREY, DON - ONE OF A KIND

One Of A Kind, het nieuwe soloalbum van Don Airey, is klaar en hij hoopt daarmee de hardrockscene te verblijden. Het is inmiddels zijn zesde album, maar daarbij moet worden aangetekend dat het jazzalbum Going Home (2016) niet in het rijtje K2 - Tales Of Triumph And Tragedy (1988), A Light In The Sky (2008), All Out (2011), Keyed Up (2014) en de nieuwe cd thuis hoort. Samen met maatje Carl Sentance (Nazareth), gitaarvirtuoos Simon McBride, de doorgewinterde bassist Laurence Cottle en drumtalent Jon Finnigan geeft Airey vorm aan de door hem geschreven elf tracks die vrijwel zonder uitzondering van elk album van Deep Purple, Rainbow (Children Of The Sun) of Whitesnake afkomstig hadden kunnen zijn. Natuurlijk is stem van Sentance een andere dan die van Ian Gillan, Ronnie James Dio of David Coverdale en het basspel van Cottle is wat speelser en gedurfder dan dat van bijvoorbeeld Roger Glover. Hoewel de muziek staat als een huis, is ze zeker niet ‘one of a kind’. Het klinkt allemaal erg vertrouwd en dus is er niets nieuws onder de zon. De composities zijn echter goed uitgewerkt en feilloos gespeeld en gezongen. Vooral de duetten tussen McBride en Airey zijn heerlijk. Meer dan bij Deep Purple gebruikt Airey ook synthesizers, bijvoorbeeld in Victim Of Pain, en orkestreert hij meer al bestaat zijn voornaamste bijdrage toch nog altijd uit kwalitatief hoogstaand spel op de Hammond. De ballad Everytime I See Your Face is werkelijk een juweeltje en in het meer op popmuziek georiënteerde Running Free laat Airey horen ook op de piano uitstekend uit de voeten te kunnen. Het instrumentale Remember To Call, dat aan Focus doet denken, is een hoogtepunt op deze schijf. De teksten passen bij klassieke hardrock en zijn niet bepaald hoogdravend. Het zijn vooral de aardige tussenstukjes en de solo’s die de clichématige rockmuziek iets extra’s meegeven. One Of A Kind is in mijn beleving consistenter dan voorganger Keyed Up. Het is een goed album voor de fans van genoemde bands en het kan zich zeker meten met de latere albums van die bands.