OUTLANDERS

OUTLANDERS (2023)
OUTLANDERS - OUTLANDERS

Torsten Stenzel, de Duitse pionier van electronic dance music (EDM), is tevens componist en een klassiek geschoolde toetsenist. Hij en de Finse zangeres Tarja Turunen (ex-Nightwish), werkten zo’n tien jaar aan de totstandkoming van gelijknamige album Outlanders dat qua genre elementen van EDM, pop, ambient en rock combineert tot een voor mij alleszins plezierige luisterervaring. Het album bevat maar liefst twaalf tracks, samen zo’n 86 minuten muziek, die worden verzorgd door het duo Outlanders met als gasten tal van prominente gitaarvirtuozen voor de gitaarpartijen, zoals Al Di Meola, Trevor Rabin, Joe Satriani, Jennifer Batten, Steve Rothery, Mike Oldfield, Walter Giardino, Ron ‘Bumblefoot’ Thal, Vernon Reid en Marty Friedman. De gitaristen zorgen voor het rockelement, zangeres Turunen voor het klassiek getinte popelement en Stenzel verzorgt de subtiele, maar soms ook stuwende ritmes voor diverse lagen met toetsen en orkestraties. De muziek neigt veelal naar prettige popmuziek met een ambient trekje, maar in sommige tracks overheersen de dansritmes met diepe en moddervet klinkende elektronische percussie en synthesizerbas. Met een goede installatie dreun je letterlijk weg en dat klinkt en voelt absoluut niet verkeerd. Het tweetal heeft nadrukkelijk geprobeerd om genre-overschrijdende muziek te maken en dat is uitstekend gelukt. Ook de keuze van de composities lijkt goed afgestemd te zijn op de gitaarvirtuoos van dienst, zodat uiteindelijk een bijzonder aantrekkelijk product is gerealiseerd.