PAINT THE DARK

FARPOINT (2014)
FARPOINT

Paint The Dark is het zesde studioalbum van de Amerikaanse band Farpoint. Beïnvloed door bands als The Moody Blues, Jefferson Airplane, volksmuziek, country en klassieke muziek, krijgt de luisteraar een goed uur melodieuze kost voorgeschoteld die overwegend rustig is, soms bijna akoestisch. Mede door zangeres en pianiste Abby Thompson en het gebruik van akoestische gitaren en de mandoline krijgt het geheel wel een erg zoet tintje. De stukken die meer richting rock gaan, worden vertolkt door zanger Dean Hallal die voor mijn oren zelfs in de studio niet zuiver zingt. Deze beperking wordt deels gecamoufleerd door veelvuldig toegepaste ‘close harmonies’ die aan Crosby, Stills & Nash doen denken. De meeste songs zijn bedacht door gitarist-toetsenist Kevin Jarvis. Daar waar de muziek wat aan Rush (The Spirit Of Radio) doet denken tijdens de openingstrack, komt het symfonische element meer naar voren in het middelste deel van de twee lange tracks, waarvan de epic Vision Quest de meest aansprekende is met daarin wat oosterse invloeden verweven. Het door Thompson gezongen One More Sunset is een combinatie van een ballad en een wat vrolijker deuntje als refrein. Het laatste nummer Power had qua compositie ook een uptempo stuk van Iona kunnen zijn. Een andere overeenkomst met laatstgenoemde band is dat de teksten enigszins door religie geïnspireerd zijn.

In de zeer beperkte bijgesloten informatie wordt het eigen gezicht en de routine van deze band opgehemeld, maar naar mijn smaak zijn er zowel wat de instrumentalisten als de zang betreft te veel beperkingen en toont de muziek te weinig karakter om de wereld te schokken.