PAMPERED MENIAL & AT THE SOUND OF THE BELL (1975 / 1976), heruitgave

PAVLOV'S DOG (2013)
PAVLOV'S DOG

Het in oude prog gespecialiseerde label Esoteric Recordings bracht in maart 2013 de eerste twee albums van Pavlov’s Dog uit met een uitgebreid boekje en keurig geremasterd. Beide albums bevatten een prachtige, heldere klank waardoor de aparte falsetstem van David Surkamp, die als een mes door je ziel snijdt, nog beter tot zijn recht komt. De wat popachtige, meest gedragen muziek variërend van ballads tot midtempo, krijgen een symfonisch tintje doordat toetsenist David Hamilton wordt bijgestaan door Doug Rayburn, die naast fluit ook de Mellotron bespeelt. Alle songs liggen gemakkelijk in het gehoor, in totaal negen op Pampered Menial (1974) en twaalf op At The Sound Of The Bell (1976), maar je moet de unieke stem van Surkamp wel kunnen waarderen. Het is een soort kruising tussen die van Geddy Lee in zijn vroege dagen en die van Roger Chapman. Zelfs in het extreem hoog zoekt Surkamp nog geregeld de grenzen op en dat begint op een gegeven moment wat te vervelen. De in eerste instantie zevenkoppige band viel al snel uiteen, vandaar dat grote namen als Bill Bruford, Andy Mackay en Michael Brecker te hulp schoten bij het tweede album. De overige albums, ook het in 2010 uitgebrachte Echo & Boo, sorteerden nimmer hetzelfde effect als die eerste twee.

De band met de originele leden Surkamp en Mike Safron, geeft in november enkele concerten. Tot op heden zijn die optredens alleen aangekondigd in Engeland, Duitsland en België. Van de website van de band word je ook niet wijzer, want die is al enkele jaren niet meer bijgehouden.