PARAGON CIRCUS

ALTESIA (2019)
ALTESIA - PARAGON CIRCUS

Altesia is een nieuwe progmetalband uit Bordeaux (Frankrijk) en Paragon Circus is het debuut van dit vijftal. Na een mooie rustige opening wordt duidelijk uit welke inspiratiebronnen de band put. De eerste albums van Dream Theater lijken vooral de basis te zijn geweest voor de muziek die de band maakt. Hoewel de zes songs alle zijn geschreven door zanger Clément Darrieu is er − naast de invloeden van Dream Theater − een bonte mengeling van stijlen te horen. De heldere zang van Darrieu klinkt aangenaam en doordat hij zichzelf minimaal dubbelt en soms zelfs een koortje vormt, doet de samenzang bij tijd en wijle denken aan die van Crosby, Stills & Nash. Dat alles naast de van Dream Theater bekende loopjes bespeeld door meerdere instrumenten. Andere verschillen met de grootmeesters van de progmetal zijn de vele rustige en zeer melodieuze passages en de soms wat jazzy klinkende stukjes die je niet verwacht bij een pure progmetalband. De bijdragen van toetsenist Henri Bordillon bestaan voornamelijk uit orkestraties, maar gelukkig zijn er ook de nodige orgel- en synthsolo’s. Het heerlijk rustige begin van Hex Reverse doet aan Hotel California van The Eagles denken, voordat het laatste wat rauwere deel wordt ingezet. De finale heet Cassandra’s Prophecy, een stuk dat ruim zeventien minuten klokt en meer weg heeft van de muziek van Steven Wilson. De veelzijdige solo’s van gitarist Alexis ‘Idler’ Casanova zijn vooralsnog het handelsmerk van de band die gecompleteerd wordt door bassist Antoine Pirog en drummer Yann Ménage in wiens homestudio het album werd opgenomen. Paragon Circus is een alleszins aardig debuut, maar men zou nog wat meer aan een eigen stijl moeten werken, want potentie is zeker aanwezig!