PERFECTO MUNDO

CETI (2007)
CETI - PERFECTO MUNDO

Het Poolse gezelschap Ceti maakt muziek in het melodieuze hardrockgenre; soms leunt de muziek op Perfecto Mundo wat tegen de gothicmetal aan. Ik heb reeds eerder albums van Ceti besproken. Na een stilte van vier jaar is dit studioalbum het zesde van deze band, die al in 1989 werd opgericht. Deze uitgave is keurig verzorgd en bevat naast ruim een uur muziek ook een fotogalerij en studio-opnamen. Ondanks de vele bezettingswisselingen doen de vier mannen en één vrouw hun best om met Engelstalige zang ook buiten Polen meer bekendheid te krijgen. Die dame in het gezelschap is Maria 'Marihuana' Wietrzykowska en zij is verantwoordelijk voor de progressieve inslag. Zij speelt zij fluit, toetsen en ze verzorgt de achtergrondzang en de koortjes. De constante factor in de band is zanger Grzegorz Kupczyk die met zijn karakteristieke, ietwat hese stemgeluid met een langzame vibratie zeer herkenbaar is, maar die mede door de aard van de composities ietwat monotoon overkomt. Doordat Kupczyks stem geen groot bereik heeft, zijn veel nummers in dezelfde toonsoort geschreven, maar desondanks is goed te horen dat hij moeite heeft met middelhoog. De overige heren zijn Bartek Sadura (gitaar), Bartek Urbaniak (bas) en Marcin Krystek (drums). Het orkestrale, bijna Gregoriaanse begin lijkt wat op Epica, maar dan verandert de stijl enigszins en doen zware gitaarrifs hun intrede, terwijl het eerste stukje nog gedomineerd wordt door de piano en er een op Marillion gelijkend instrumentaal tussenstuk te horen is. Daarna volgt wat steviger werk, maar steeds ondersteund door de nadrukkelijk aanwezige toetsen. De langzamere nummers, zoals For Those Who Aren’t There en het mierzoete Gardens Of Life 2 zijn weliswaar niet bijster origineel, maar ze klinken zeer degelijk en ze liggen goed in het gehoor.

Conclusie is dat Ceti een uitstekende vertegenwoordiger is van de Poolse symfonisch getinte metal. De band moet echter opboksen tegen de geduchte concurrentie uit de omringende landen.