PREMONITIONS, THE CHARISMA RECORDINGS 1975-1983, boxset

HACKETT, STEVE (2015)
STEVE HACKETT - PREMONITIONS

Veel artiesten gingen hem voor, maar nu heeft ook Steve Hackett zijn luxe boxset. Door de toegenomen belangstelling voor zijn oudere werk, het gevolg van talrijke liveoptredens en uitvoeringen van Genesis-materiaal, heeft Universal besloten het materiaal van het Charisma-label (1975-1983) opnieuw uit te brengen. De vierkante box is gestoken in een prachtige Roger Dean-cover. Het bevat een fraai boek met uitleg over de diverse albums en wat er op de cd’s en dvd’s te vinden is. De pagina’s zijn gelardeerd met prachtige foto’s van Armando Gallo uit genoemde periode. De cd’s zijn verdeeld over twee insteekhoezen, die eruit zien als dunne boekjes inclusief foto’s van Gallo. Het eerste ‘boekje’ bevat zes cd’s met Hacketts eerste zes solo albums: Voyage Of The Acolyte, Please Don’t Touch, Spectral Mornings, Defector, Cured en Highly Strung, aangevuld met kortere, niet eerder uitgebrachte nummers. Zeer interessant zijn een BBC-radiosessie en een liveconcert uit 1979, die beide niet eerder zijn uitgebracht. Prachtig is de akoestische medley met klassiek gitaarspel van Blood On The Rooftops, Kim en Horizons. De liveregistraties zijn kwalitatief zeer goed. Het is duidelijk dat Hackett in die tijd geen nummer hetzelfde speelde, want het tweede ‘boekje’ met vier cd’s bevat niet eerder uitgebrachte concerten van het Reading Festival uit november 1979 en augustus 1981, waarin duidelijk andere nuances hoorbaar zijn. Cd9 bevat een nieuwe mix van Please Don’t Touch door Steven Wilson, terwijl cd10 een nieuwe mix van Spectral Morings bevat. Dat Wilson Hackett in het rijtje Yes, King Crimson, Emerson, Lake & Palmer en Jethro Tull schaart met zijn remix-activiteiten zegt genoeg. De twee albums klinken kristalhelder en loepzuiver, misschien zelfs iets te schel, maar veel beter dan de wat gemoffelde geluiden uit vervlogen tijden. Tot slot zijn er nog vier dvd-audiodiscs met 5.1 surround mixen van Wilson van Please Don’t Touch, Spectral Mornings, Voyage Of The Acolyte en Defector. Daarvoor moet je echt gaan zitten bij een goede installatie, maar dan is het smullen geblazen; het ruimtelijk effect is overdonderend. Ik wil besluiten met drie conclusies. De uitvoering van de box is prachtig dankzij bijdragen van Dean en Gallo, de box bevat een schitterende compilatie van genoemde albums, al vind ik de laatste twee albums de wat mindere uit zijn oeuvre, en luisterend naar het oudere werk van Hackett is duidelijk waarom hij als solist een geslaagde carrière heeft kunnen opbouwen. Steve Hackett is voor mij een onbetwistbaar prog-icoon. Puur genieten!