A RAVEN FOR A DOVE

STEALING THE FIRE (2023)
STEALING THE FIRE - A RAVEN FOR A DOVE

Het uit Norfolk (UK) afkomstige trio Stealing The Fire bracht in 1999 het debuutalbum Hot Ice And Wondrous Strange Snow uit. Opvolger King Of Shadows verscheen pas in 2020! Dat album is niet overigens niet besproken op deze website. Relatief snel komt de band nu met A Raven For A Dove, het derde album waarin elementen uit symfonische rock, spacerock en elektronische muziek zijn verenigd. Er staan slechts vijf tracks op, maar die zijn samen wel goed voor de respectabele lengte van ruim een uur en opgenomen tussen 1998 en 2023! De aparte stem van zangeres Saffron Paffron is een bonus voor de muziek die een buitengewoon  interessante mix bevat van hetgeen Ashra, Gong (met Steve Hillage), Camel en Yes hebben uitgebracht. Oprichter Chris Bond is verantwoordelijk voor de teksten, de productie en hij bespeelt synthesizers, keyboards en ik neem aan ook de drums, hoewel dat niet vermeld staat. In de langste track is ook een saxofoon te horen, maar het zou ook een erg goede sample kunnen zijn. Het derde bandlid Tim Lane bespeelt naast keyboards vooral gitaren en bas en hij is verantwoordelijk voor de composities. De respectabele lengte van de nummers laat veel ruimte voor tempo- en stijlwisselingen en ook voor veel instrumentale stukken. Het zijn de stem van Saffron en de elektronische invloeden die neigen naar spacerock die dit album onze aandacht meer dan waard maken. Je hoort veel toetsen, wat veel liefhebbers van onze muziekstijl zal aanspreken, maar er is ook voldoende ruimte voor gitaarsolo’s en composities die alleszins de moeite waard zijn. Kortom: A Raven For A Dove is een ruim bovengemiddeld werkstuk.