RENAISSANCE (1969), heruitgave

RENAISSANCE (2010)
RENAISSANCE

De bezetting van Renaissance met Annie Haslam en Michael Dunford is vandaag de dag nog steeds actief, maar uit de overblijfselen van The Yardbirds - ook nog steeds actief - ontstond ooit de eerste bezetting van met Keith Relf (gitaar, zang) en Jim McCarty (drums, zang). Samen met Keith's zus Jane Relf als zangeres, bassist Louis Cennamo en toetsenist John Hawken, die voorheen bij The Nashville Teens speelde en later bij Strawbs, legde deze band op dit gelijknamige debuutalbum deels de basis voor de 'female fronted' progressieve rock. Klassieke invloeden werden subtiel verwerkt in een mix van folk, blues en pop, terwijl men experimenten en lang uitgesponnen stukken - zeker op het tweede album Illusion - niet schuwde. Overigens zijn de bonustracks op dit geremasterde album en die op het tweede album ook terug te vinden op het door mij in iO Pages nr. 37 besproken album Innocence. De song Wanderer is een prachtig popliedje met een klassieke inslag door het gebruik van het klavecimbel; dat geldt ook voor door gitaar en piano gedomineerde Island. In het lange nummer Bullet komen de bluesinvloeden meer naar voren. Het fantastisch wollige, maar o zo snelle basspel van Cennamo verschaft de klassieke opening van Kings And Queens en Wanderer al direct een hoog niveau. The Sea is een op folk geïnspireerd popliedje gezongen door Jane. De geluidskwaliteit is keurig opgepoetst, want de oorspronkelijke opnamen waren verre van perfect. Fantastisch dat deze baanbrekende muziek in goede kwaliteit en met een mooi boekje weer beschikbaar is, want zeker voor Renaissance-fans is dit geremasterde debuutalbum een must!