REVEALED II

PSYCHIC EQUALIZER (2021)
PSYCHIC EQUALIZER - REVEALED II

Van Psychic Equalizer stond reeds vier keer eerder een recensie in progblad iO Pages, dus de band is bepaald geen nieuwkomer. Voor de lezers van deze website is Revealed II echter de eerste recensie. Dit internationale gezelschap moest, zoals velen voor hen, de geplande tournee uitstellen vanwege de coronacrisis. In plaats daarvan heeft Hugo Selles, de Spaanse pianist en initiator van dit samenwerkingsverband, zijn muzikale metgezellen, uitgenodigd om via internet een ep te maken. Die metgezellen zijn de Colombiaanse gitarist Carlos Barragán, de uit Australië afkomstige zangeres India Hooi en Selles’ landgenoot toetsenist Adrian Ubiaga. Ook de ervaren Amerikaanse drummer James Knoerl werd gevraagd zijn medewerking te verlenen. Deze gezamenlijke inspanningen hebben geleid tot een zeer aardige ep met in totaal zes nieuwe nummers, goed voor zo’n 35 minuten muziek waarbij invloeden van Saga, Rush (periode Hold Your Fire, 1987) en Magenta, vooral vanwege de zang van Hooi, te herkennen zijn, naast zo hier en daar wat jazz- en folkelementen. Door de lieve stem van Hooi, het subtiele drumspel van Knoerl en de mooie orkestraties van Ubiaga, ligt de nadruk op het melodieuze vlak en neigt de muziek duidelijk meer naar symfo dan naar prog(metal). Als contrast voor het bijna-ambient nummer Lament, zijn er in het wat steviger The Last Of Human Kind loopjes van toetsen en gitaren te horen die doen denken aan Dream Theater, terwijl Hooi hierop ook wat agressiever zingt. Dat het internet een uitkomst is voor creatieve impulsen mag uit Revealed II duidelijk blijken want deze onderneming is zeer geslaagd te noemen.