RIDE THE SKY

AT VANCE (2009)
AT VANCE - RIDE THE SKY

De Duitse band At Vance bestaat al geruime tijd. Oprichter Olaf Lenk is een alleszins begenadigd gitarist en zangers als Mats Levén en Oliver Hartmann vonden ooit onderdak in deze band. Ride The Sky is inmiddels het achtste studioalbum van At Vance, hoewel het eigenlijk meer een project is van Lenk, want de line-up is opnieuw drastisch gewijzigd. Naast Lenk is nu Rick Altzi (Thunderstone) de zanger en zijn Wolfman Black (bas) en Alex Landenburg (drums) de aanvullende leden. Met behulp van Mika Jussila van de Finnvox studio’s zette Lenk en de zijnen tien nieuwe tracks op de schijf en één bekende cover, te weten Wishing Well bekend van The Free en Gary Moore. Wat kunnen deze Duitsers toch schitterende, melodieuze rock maken met daarin een vleugje neoklassiek verweven! De geest van Rainbow waart duidelijk rond in dit smakelijke geweld van vooral gitaren. Het zijn echter geen snoeiharde riffs, want alles is gericht op de melodie met een duidelijke klassieke ondertoon, hetgeen ook tot uiting komt in het stukje Vivaldi dat Lenk arrangeerde voor elektrische gitaren en begeleiding. De tranentrekker heet You And I en de raspende, wat hese stem van Altzi blijkt veelzijdig en de man kan zowel gevoelig zingen als behoorlijk hoog uithalen, al heb ik soms de indruk dat er in de studio behoorlijk aan moest worden gesleuteld om het zo te laten klinken. De liveshows zullen het uitwijzen! Verder bevat deze goed gecomponeerde muziek ook elementen van Rhapsody, Freedom Call en de melodieuze kant van Edguy. De laatste track Farewell bevat van die heerlijke loopjes van gitaar en bas. De vele gitaarpartijen en ondersteunende toetsen zorgen voor een vol geluid en maken Ride The Sky tot een juweeltje in dit genre. Voor de gemiddelde symfo- en progliefhebber bevat dit album mogelijk iets te veel metalelementen, maar voor liefhebbers van goede melodieuze hardrock uit de jaren tachtig en van mooie, strakke uptempo melodieën is het een aanrader.