THE ROAD TO PARADISO, + boek

EPICA (2006)
EPICA - THE ROAD TO PARADISO

De ster van Epica is rijzende en dat dit zou gebeuren had ik reeds voorspeld. Geholpen door de populariteit van het gothicmetalgenre en het fantastische werk van Sascha Paeth, Miro en Amanda Somerville, hebben Mark Jansen (gitaar, zang), Ad Sluijter (sologitaar), Coen Jansen (toetsen), Yves Huts (bas), Jeroen Simons (drums) en natuurlijk zangeres Simone Simons in relatief korte tijd een grote schare fans in veel landen opgebouwd. De bekroning en tegelijkertijd de verslaglegging van vier jaar hard werken heeft vorm gekregen in de vorm van een origineel foto-songbook. Dit prachtig vormgegeven boek bevat het verhaal van Epica met veel foto’s, anekdotes, reacties van fans, etcetera. De bijgevoegde cd is voorzien van commentaar van Ad Sluijter en bevat naast een aantal livestukken diverse instrumentale oerversies van nummers die later in een aangepaste versie zijn uitgebracht. Vooral de cover Crystal Mountain (Death) bewijst dat de band ook technisch uitstekend uit de voeten kan getuige de venijnige gitaarsolo’s. Ook de laatste track Purushayita van de hand van Yves Huts is een schoonheid. Het is een veel lichtvoetiger, instrumentaal stuk dat doet denken aan de muziek van bijvoorbeeld Amethystium, zij het iets ritmischer. Aan de livestukken is te horen dat Simone Simons weliswaar een enorme progressie heeft doorgemaakt, maar dat zij nog niet altijd in staat is haar stem volledig te beheersen. Dat zal in de komende jaren echter ongetwijfeld wel gebeuren. Tijdesn de liveshows die ik zelf heb gezien, hoorde ik een zangeres die live beter uit de verf kwam dan op de plaat!

Dit pakket is een een goede vondst, wantThe Road To Paradiso biedt zowel luistergenot als leesplezier. Van een uitverkocht concert in Paradiso zal binnenkort een dvd verschijnen.