SHAPING

MUSIC STATION (2003)
MUSIC STATION - SHAPING

Het gebeurt niet dagelijks dat ik een album uit Bulgarije ontvang om te recenseren en bovendien mag Shaping van het gezelschap Music Station er zijn. Het album bevat namelijk melodieuze, symfonische en progressieve metal! De beginletters van de zes tracks - waarvan de eerste in drie subdelen is verdeeld en de tweede in twee - vormen het woord Shaping. Het artwork is keurig verzorgd, de productie is in orde en je kunt horen dat de heren geen onervaren muzikanten zijn. De beide gitaristen Ventzislav Velev en Jordan Donov, bassist Bobby en toetsenist Boris Zashev spelen hun partijen zeer degelijk, terwijl ook nieuwkomers drummer Radoslav Haralampiev en zanger Pavlin Manev naadloos aansluiten. Manev is een ietwat zoetgevooisde zanger van het type dat je wel vaker hoort uit de zuidelijke landen. Door wat te forceren - gelukkig niet tijdens de hoge noten! - komt hij in het wat zwaardere werk goed mee en probeert daarin James LaBrie (Dream Theater) te benaderen. Als inspiratiebronnen komen zeker bands als Dream Theater en Toto in aanmerking, maar invloeden vanuit de volksmuziek en de jazz(rock) zorgen voor een buitengewoon interessante mix van stijlen, waarbij de variaties, subtiele loopjes en solo’s van gitaren en toetsen je om de oren vliegen. Het moet een genot zijn om deze jongens live aan het werk zien! De composities van dit krap een uur durende album hebben een kop en staart, maar door de complexiteit en de vele tempo- en stijlwisselingen stijgen ze ruim boven de middelmaat uit. Het veelvuldig gebruik van piano en het ontbreken van oeverloos gebeuk op de dubbele basdrums resulteert in een hoogstaand en wat lichtvoetiger album dan die van Dream Theater en met voldoende symfonische invloeden om ook de symfomanen aan te spreken. Music Station is een prima vertegenwoordiger van de Balkan!