SONGS FROM THE LIAR'S LAIR

AGENESS (2009)
AGENESS - SONGS FROM THE LIAR'S LAIR

Terwijl zanger-toetsenist Tommy Eriksson, drummer Kari Saaristo en bassist Jari Ukkonen zich de afgelopen jaren met andere zaken bezighielden en slechts sporadisch optraden met ‘covergigs’ van Rush, Wigwam en Peter Gabriel, is de band tussentijds versterkt met zanger-gitarist Speedy Saarinen. Deze uitstekende gitarist en gerenommeerd producer verving Marko Karhu; Eriksson speelt nu alle toetsenpartijen. In deze bezetting nam Ageness, ruim tien jaar na het laatste wapenfeit Imageness, een nieuw album op dat bewijst dat ook in Finland progrock allerminst ter ziele is. Als je de wat scherpe stem van Eriksson voor lief neemt is Songs From The Liar's Lair een dijk van een album. Ruim vijftig minuten prog van de bovenste plank al heeft de laatste track Liar's Lair een voor mijn gevoel irritante pauze. De geest van Genesis maar vooral van IQ waart rond op dit album en met name de instrumentale stukken zijn van een ongekende schoonheid. In het eerste deel van de cd spreekt de zang mij minder aan, maar dat wordt gaandeweg beter. In Martial Arts zitten wat progmetalinvloeden verweven, maar het bevat ook een mooie, rustige en gevoelige passage. The Lie And The Liar is een slepend nummer met voortreffelijk gitaarwerk dat ligt neigt naar het betere werk van John Wetton. Ook Why Don’t You Go Away is zo'n sfeervolle, rustige track die door het wat zwaardere gitaarwerk telkens lijkt door te slaan naar progmetal, maar de symfonische bombast blijft ruimschoots overheersen. Sons Of Madness bevat ook prachtig toetsenwerk en herinnert aan het mooiste van Arena. Bij de puike duellerende solo’s in het tweede deel van deze track lik je je vingers af. Een lieflijke stukje piano wordt gevolgd door een dito passage op gitaar en de nu meer gedoseerde stem van Eriksson past hier bijzonder goed. Het vervolg is wat pittiger met een plotseling opduikende passage met orgel à la  Gentle Giant. De prachtige Mellotron-klanken, zoals die ook al eerder te horen waren op deze cd, zorgen voor majestueuze symfo. Piano en zang van Eriksson openen het laatste nummer Liar's Lair dat zeker liefhebbers van klassieke symfo zal aanspreken. Na een irritante pauze van ruim drie minuten volgt het laatste deel, waarin de band nog eens keer flink van leer trekt. De vier gelouterde muzikanten van Ageness maakten een uitstekende comeback!