THE SOURCE

AYREON (2017)
AYREON - THE SOURCE

Zangeres Floor Jansen (Nightwish) zei het ooit al eens: bij Arjen Lucassen weet je dat het altijd goed zit. En ze heeft gelijk. Wat Lucassen op The Source aan het vinyl en op cd heeft toevertrouwd, behoort weer tot de absolute toppers van dit jaar. Ik geef toe dat de muziek veel meer richting Rainbow gaat, in tegenstelling tot het veel progressievere album The Theory Of Everything (2013). Het album bevat ook nadrukkelijk invloeden van Mike Oldfield en Ian Anderson (Jethro Tull) en zelfs een vleugje Pink Floyd op Planet Y Is Alive. Verder hoor je weer een heerlijk ronkende Hammond, de viool van Ben Mathot, de cello van Maaike Peterse en de fluiten van Jeroen Goossens. De bescheiden bijdragen van Mark Kelly (Marillion) op synthesizer en van Joost van den Broek (ex-After Forever, Star One) op piano worden aangevuld met daverende gitaarsolo’s van Guthrie Govan (The Aristocrats), Paul Gilbert (Mr Big) en Marcel Coenen. De solo’s van de maestro zelf zijn natuurlijk ook niet te versmaden. Lucassen heeft de top van de melodieuze (prog)metalscene bijeen weten te krijgen. Vooral de vocale bijdragen van Michael Mills (Toehider) met zijn briljante koortjes, Tommy Karevik (Kamelot, Seventh Wonder) met zijn overtuigende, krachtige zang en Tommy Rogers (Between The Buried And Me), die met zijn rustige stem aan Eric Woolfson (The Alan Parsons Project) doet denken, zijn meer dan imposant. En natuurlijk zetten doorgewinterde vocalisten als Floor Jansen, Simone Simons (Epica), Russell Allen (Symphony X), Nils K. Rue (Pagan’s Mind), Tobias Sammet (Avantasia), Zaher Zorgati (Myrath), Michael Eriksen (Circus Maximus), Hansi Kürsch (Blind Guardian) en niet te vergeten James LaBrie (Dream Theater) ook hun beste beentje voor. Het geheel kan uiteraard alleen slagen als de componist-arrangeur zijn huiswerk goed gedaan heeft en − hoe kan het ook anders − dat is hier ruimschoots het geval. De bas rockt, de gitaren heersen en de composities getuigen van onuitputtelijke inspiratiebronnen, waarbij Ayreon zijn eigen stijl hoog houdt en hij zijn oude helden niet vergeet. De productie is schitterend en de ruime keus aan presentaties op vinyl, cd, earbook, enzovoort, in combinatie met het aansprekende artwork van de Fransman Yann Souetre betekent voor elk wat wils. Ayreon, een van de uitvinders van de rockopera, knipoogt met The Source naar Star One, maar als The Gentle Storm al een favoriet van veel genreliefhebbers is, wat moet The Source dan wel niet worden? Ik heb medelijden met de concurrentie, zo die er al is, want deze metalmusical, zoals ik die zou willen noemen, is van een zeer hoog niveau!