ST. MATTHIEU

MERCURY RAIN (2004)
MERCURY RAIN

De Britse band Mercury Rain omschrijft zijn muziek op St. Matthieu als dark symphonic metal. Het is een mengeling van invloeden van bands als Metallica, The Gathering, Savatage en Billy Idol. De woelige geschiedenis van de band is te lezen op de website en het is de vraag of de huidige bezetting nog lang stand zal houden. Mede-oprichter en producer Jon Hoare (bas, toetsen) liet het album masteren in de Finnvox-studio waar ook Nightwish een vaste klant is. Met behulp van diverse gastmuzikanten en een koor presenteert de band een bombastisch, maar ook intrigerend heavy album dat veel liefhebbers van gothicmetal zal aanspreken. De van origine Franse zangeres Sonia Porzier opent sfeervol met Franstalige zang ondersteund door toetsentapijtjes. Het klinkt bijna Clannadachtig. Dan barst de hel los en volgt Sanctuary, een nummer met een duidelijke invloed van Therion. De meerstemmig opgenomen zanglijnen van Porzier, die met een onmiskenbaar Frans accent Engels zingt, zijn mooi en gewoon gezongen, dus niet met een sopraanstem. In de derde track The Messenger hoor je de wat brallerige zang van gastzanger Chris Neighbour die echter wel goed in het geheel past. In Shadow's Scent worden wat steviger, dreunende passages afgewisseld met prettige, symfonische en melodieuze passages. Chymaera wordt gedomineerd door stevige riffs en het gebruik van de dubbele basdrums. Sonia's zang is hier wat dreinerig. Sortilèges is van hetzelfde laken een pak. Eldritch Mirror gaat Iets meer richting progrock en bevat een aansprekende melodielijn in het refrein en wat meer toetsen. De onvermijdelijke, maar lekker klinkende ballad Heaven In Sunset begint met piano en zang, waarna orkestraties en een tweede stem worden toegevoegd. Het meest gevarieerde en tevens langste nummer is de titeltrack, waarin donkere riffs worden afgewisseld met gedragen melodieuze stukken, zodat ook hier het Therion-gevoel weer opduikt. De zwiepende gitaar is een mooi contrast met de toetsenorkestraties. St. Matthieu is zeker niet voor iedereen interessant, maar wel voor liefhebbers van Therion of Lacuna Coil.