SURROUND SOUND OFFENSIVE

MYTHOS (2008)
MYTHOS - SURROUND SOUND OFFENSIVE

Stephan Kaske (M.A.S.S. en Mythos) blijft innovatief bezig. Waar Jean MIchel Jarre grotendeels bestaande muziek omzette naar surround sound doet Mythos er nog een schepje bovenop: elf fonkelnieuwe tracks, speciaal gecomponeerd voor surround sound en voor een klein uur luistersensatie. Een sensatie is het inderdaad: je hoort niet alleen elektronische muziek (EM) van de bovenste plank, je beleeft ze ook echt. Met behulp van talloze, vaak percussieve effecten en met gebruik van de surroundtechniek wordt je als luisteraar overdonderd doordat de invalshoek van de klanken steeds verschilt. De op zich toegankelijke melodietjes zijn gecomponeerd in die typische Mythos-stijl, waarbij de melodieuze EM vaak wordt begeleid door elektronische, ritmische drums die afwijken van de standaardHet gebruik van meestal vervormde stemmen, wisselende tempi, soms zelfs tegendraadse ritmes en de kristalheldere klankkleur zijn ook kenmerkend voor het overgrote deel van Mythos' muziek. Daarnaast kan de luisteraar horen dat Kaske aan elke seconde gedetailleerd aandacht heeft besteed. De markt voor dit type muziek is waarschijnlijk niet zo groot zijn, maar Kaske neemt met Surround Sound Offensive een ‘offensief’ initiatief dat ondersteuning verdient! Hij maakt optimaal gebruik van de hedendaagse beschikbare technologie en dat kan zelfs op een simpele speler met een eenvoudige surroundinstallatie tot verbluffende resultaten leiden, iets wat Jarre met Aero ook voor ogen had.

Surround Sound Offensive is een avontuurlijk album van een muzikant die tot de elite van de progressieve EM behoort. Uiteraard kun je dit album ook op een gewone stereo-installatie afspelen.