TIME TO BE KING

MASTERPLAN (2010)
MASTERPLAN - TIME TO BE KING

Het vierde album van het melodieuze metalkwintet Masterplan viert de terugkeer van de originele zanger Jorn Lande. Jawel, na een afwezigheid van drie jaar is Lande, die in die periode onder meer solowerken afleverde en samenwerkte met Russell Allen, terug op het oude nest. Originele drummer Uli Kusch werd in 2006 opgevolgd door powerdrummer Mike Terrana, waardoor de band - nu Ronnie James Dio helaas niet meer onder ons is - zich gelukkig mag prijzen met een klasbak als Lande. Voor mij is hij de ongekroonde koning van dit type muziek. Time To Be King bevat tien nieuwe tracks die samen goed zijn voor drie kwartier muziek met een metalsignatuur. De proginvloeden zijn beperkt gebleven tot de orkestraties van toetsenist Axel Mackenrott, die vaak uit wat 'goedkoop' klinkende geluiden bestaan. De gelimiteerde uitgave bevat één extra nummer: Kisses From You. Natuurlijk zijn het pakkende melodietjes en uiteraard is het gitaarwerk van Roland Grapow van grote klasse. Lande zingt als vanouds de sterren van de hemel met zijn formidabele stem die nog steeds het beste van David Coverdale (Whitesnake) en Ronnie James Dio (Rainbow) in zich verenigt. Toch krijgt het album mij niet echt in zijn greep. Nummers als Lonely Winds Of War zijn werkelijk schitterend en de bombast in het epische The Dark Road is overdonderend, maar het klinkt allemaal wel erg bekend en de geest van de hardrock van Black Sabbath en Rainbow waart toch erg nadrukkelijk rond. De tweede track Blow Your Winds doet wat aan Nightwish denken.

Van vernieuwing, als dat al mogelijk is in dit genre, is eigenlijk geen sprake, maar Time To Be King is ongetwijfeld een verplichte aanschaf voor alle fans van Masterplan en Jorn Lande. Het is absoluut een oerdegelijk album, maar een klassieker zal het wat mij betreft niet worden: de kroning moet nog even op zich laten wachten!