THE TREE HATES THE FOREST

LOOM (2013)
LOOM - THE TREE HATES THE FOREST

Voor veel EM-liefhebbers zal het een hoogtepunt geweest zijn toen ex-Tangerine Dream lid Johannes Schmoelling zich liet overhalen door de zoon van zijn voormalige medebandlid Edgar Froese en ook tevens ex-Tangerine Dream lid Jerome Froese om samen met Robert Waters een concert te geven in Nederland. Daarmee werd het trio een geweldige uitsmijter op E-Live 2011. Uiteraard werd vol verwachting uitgekeken naar een vervolg op deze liveregistratie (iO 105) die in 2012 als Scored werd uitgebracht. Dit dubbel livealbum werd tot mijn grote verbazing niet besproken in iO Pages. Eind vorig jaar kwam dan het album waar reikhalzend naar werd uitgekeken. Liefhebbers van Tangerine Dream in de bezetting uit de jaren tachtig komen ruimschoots aan hun trekken, want Schmoelling was en is klaarblijkelijk uitstekend in staat om geweldige composities te maken. De meest geschoolde muzikant van de toenmalige bezetting (Froese, Franke en Schmoelling) laat horen dat hij het nog niet verleerd is. Terwijl Waters zorgt voor smaakvolle omlijsting en Jerome zijn bijdragen op zowel toetsen als gitaar laat horen komen de mooie melodietjes ongetwijfeld van de oude rot, die dit jaar 64 hoopt te worden. Vooral een track als Bandhu had niet misstaan op een fabelachtig mooi album als Exit of Le Parc. Het was oosters aandoend stemmetje in Chants Beyond The Underworld is wat onverwachts. Zwoele sequences, ijle klanktapijten en rustige melodieën, weliswaar retro maar een verademing ten opzichte van veel wat er de laatste jaren wordt uitgebracht: een topper in het genre en in mijn beleving op een enkele uitzondering na veel meer aansprekend dan wat Froese senior de laatste twintig jaar laat horen.