TRUE LIES AND OTHER STORIES

CAILYN / DANI (2009)
CAILYN/DANI True Lies And Other Stories

True Lies And Other Stories is een samenwerkingsproject van Cailyn Lloyd en Dani Daly uit Wisconsin, USA. Lloyd is een multi-instrumentalist, maar vooral een begaafd gitarist. Dani Daly zingt als frontvrouw al jaren in de plaatselijk bekende band Oil Can Harry. Dani heeft weliswaar een vrij diep en karakteristiek stemgeluid, maar haar stem heeft een niet al te groot bereik. Dit album wordt gepresenteerd als progressieve rock, maar naar mijn mening klopt dat slechts gedeeltelijk. Het eerste nummer van de in totaal vier eigen composities, bevat een mooi symfonisch tussenstuk en dito einde, maar is verder niet meer dan een aardige, melodieuze rockcompositie. Portrait (He Knew) van Kansas zou je als progressief kunnen bestempelen, al is de hier gepresenteerde versie meer rock dan het origineel. Dat geldt ook voor Still … You Turn Me On van Greg Lake, waarin overigens een prima vinnige gitaarsolo van Lloyd zit. Wel licht symfonisch klinken de arrangementen van Can’t Find My Way (Steve Winwood, Blind Faith), de prachtige ballad Dream On (Steven Tyler, Aerosmith), en The Wind Cries Mary (Jimi Hendrix), maar ondanks de toegevoegde keyboards vallen deze songs mijns inziens in de categorie rockmuziek. Hetzelfde kan gesteld worden van het schijnbaar wat autobiografische Lady Kicks Ax, waarin je stukjes Led Zeppelin en Jimi Hendrix kunt terughoren. Heading West is de derde eigen composities die zwaar tegen het werk van Eric Clapton aanleunt. De veelal dubbel opgenomen zang klinkt heel aardig zolang Daly naast de eerste ook de tweede stem zingt, maar in dezelfde zanglijn schiet de synchronisatie vaak net iets tekort. Van de opgenomen covers kun je zeggen dat de arrangementen bijzonder aardig zijn, maar ze voegen wat mij betreft niet veel toe. De laatste track is ook een eigen compositie die niet alleen Cailyns kwaliteiten als multi-instrumentalist laat horen, maar ook dat de band wel degelijk over voldoende goede ideeën beschikt. Goed gitaar spelen is één ding, de gave om daarnaast pakkende composities te schrijven is een tweede. De bas en vooral de drums komen er in de mix wat dunnetjes uit en bovendien komt het drumgeluid onnatuurlijk op mij over.

Op zichzelf is True Lies And Other Stories beslist geen slecht album, maar er staan te veel covers op en bovendien is er te weinig sprake van een 'bandgeluid'.