UPRISE

NEMESEA (2016)
NEMESEA - UPRISE

De inmiddels tot trio gereduceerde Nederlandse band Nemesea, heeft een interessante en eigenlijk ook wel bijzonder ontwikkeling doorgemaakt. Manda Ophuis (zang) en HJ (gitaar) waren toen zij deze Groningse band begonnen erg in de ban van Nightwish. Het duo staat al vanaf de start van Nemesea in de beginjaren van dit millennium voor muziek, die je in mijn beleving eigenlijk niet bij Napalm Records zou verwachten en dat is nadrukkelijk positief bedoeld. Ophuis en HJ zijn tussentijds versterkt met bassist Sonny Onderwater, maar wie verantwoordelijk is voor het slagwerk op Uprise wordt in de bijgeleverde informatie niet duidelijk. Mogelijk is dat geluid afkomstig uit de elektronische trukendoos, maar het klinkt in elk geval erg prettig. De inslag van de elektropop en daarmee de dominant aanwezige toetseninstrumenten, worden bespeeld door HJ en Onderwater. De tien korte nummertjes duren samen nog geen veertig minuten en dat is wel wat kort voor een volwaardig album. De vrolijke uptempo en (h)eerlijke popliedjes, met hier en daar een vleugje metal, klinken echter wel erg internationaal. De gothicmetal van weleer is verlaten en het trio mikt met Uprise duidelijk op de hitlijsten. De muziek is enigszins te vergelijken met de popachtige nummers van Delain en Within Temptation. Het merendeel swingt geweldig en de fijnbesnaarde stem van Ophuis past uitstekend bij deze stijl die in nummers als Twilight ook is beïnvloed door de synthipop van de jaren tachtig. Een korte, maar krachtige boodschap!