VEHICLE OF SPIRIT

NIGHTWISH (2016)
NIGHTWISH - VEHICLE OF SPIRIT

De tijd vliegt, want het is alweer een aantal jaren geleden dat ‘onze’ Floor Jansen een noodkreet van over de oceaan ontving met het verzoek om de tournee van Nightwish door Amerika te redden. Ze bedacht zich geen moment. Ze veroverde de podia, haar bandleden en nagenoeg alle oude fans en het is onnodig te vermelden dat Nightwish er mede door haar vele duizenden fans bij kreeg. Met Vehicle Of Spirit levert de band een imposante meerdelige dvd af met liveregistraties in de open lucht vanuit het Wembley Stadion in Londen en het Ratina Stadion in Tampere, Finland. Dat laatste concert is door het daglicht wellicht minder sfeervol, maar als de duisternis invalt, is het vuurwerk op het podium en daarboven des te spectaculairder. Het bonusmateriaal is ook van zeer hoge kwaliteit. Het betreft opnamen van diverse podia over de wereld: Vancouver, Mexico-stad, Tampa, Nightwish Cruise, Sydney, enzovoort. Erg aardig is bijvoorbeeld de akoestische versie van Edemah Ruh tijdens de Nightwish Cruise en de verpletterende uitvoering van Nemo. Het interview met Richard Dawkins is eveneens een aardige toevoeging. Deze voormalige Elvis Presley-fan – die ook als verteller meedeed op het laatste studioalbum Endless Forms Most Beautiful (2015) − is doorgaans een liefhebber van de klassieke meesters en nu ook van Nightwish natuurlijk. Opvallend zijn de variaties in achtergrondvoorstellingen die de band gebruikt en ook de garderobe van Floor Jansen mag er zijn. Toen ik het concert van Nightwish in Oberhausen bezocht, had ik tranen in mijn ogen bij haar vertolking van Sleeping Sun. Terwijl ze straalt en het publiek steeds voor zich weet te winnen, is het wonderbaarlijk hoe ze de oude songs iets eigens meegeeft. Ze laat continu merken dat ze de door haar voorgangers ingezongen nummers moeiteloos aankan, wat terecht door het publiek hooglijk wordt gewaardeerd. Met Troy Donockley in de gelederen behoort Nightwish mondiaal tot de eredivisie van de gothicmetal. De concerten uit London en Tampere zijn het overtuigende bewijs van de immense populariteit van de grondleggers van de gothicmetal en nog steeds lijkt het hoogtepunt nog niet bereikt. Met een hoogzwangere Floor Jansen is momenteel echter niets zeker. Vehicle Of Spirit is in elk geval een dijk van een dvd. Hoewel de setlists van beide concerten zeker niet identiek zijn, er is wel sprake van een redelijke overlap. Uiteraard staat het laatste album Endless Forms Most Beautiful centraal. Miljoenen fans zullen reikhalzend uitzien naar de volgende krachttoer; deze was wat mij betreft meer dan geslaagd. De liveregistratie is verkrijgbaar op dvd, blu-ray en als earbook.