WAVES OF ANZAC / THE JOURNEY

HARVEY, MICK (2020)
MICK HARVEY - WAVES OF ANZAC

De thans 61-jarige Australiër Mick Harvey is bij de lezers mogelijk bekend als lid van The Bad Seeds, de begeleidingsband van Nick Cave. Harvey is multi-instrumentalist en heeft zijn sporen verdiend met het componeren van muziek voor documentaires en films. Zijn soloalbum Waves Of Anzac / The Journey valt zeker onder de categorie soundtracks. De muziek van de eerste 21 tracks is geïnspireerd op de rol die het Australian and New Zealand Army Corps (Anzac) speelde tijdens de Eerste Wereldoorlog. De vierdelige compositie The Journey is geïnspireerd op asielzoekers die trachtten Australië binnen te komen met bootjes en die in kampen buiten de kust van Australië werden opgevangen. De eerste vier tracks bestaan uit klassieke muziek waarbij rust, vioolspel en melancholie de voornaamste karakteristieken zijn. Vervolgens zijn er meer invloeden uit de hedendaagse muziek te horen met piano, bas, wat percussie en incidenteel een gitaar, maar de stijl blijft (neo)klassiek. Sommige nummers hebben een wat vreemd en wat abrupt einde, omdat deze muziek werd gebuikt voor de ABC-documentaire over vergeten oorlogsverhalen en de daarmee verbonden levens die verloren gingen. Een nummer als Modern War − met een prettige sequencer en een viool − zou je zo onder elektronische muziek (EM) kunnen scharen. Het veelvuldig te horen strijkkwartetje benadrukt de klassieke inslag. The Ladies Room vormt de overgang naar The Journey en bevat meer een verzameling geluiden, daar waar alle andere tracks duidelijk zeer melodieus zijn. In The Journey horen we het strijkkwartet als begeleiding van het pianospel van Harvey, waarbij All At Sea vanwege de dramatiek van het onderwerp inderdaad wat dreigend en macaber overkomt. Met een heel lieflijk en gedragen slot eindigt het album zoals het begon.