WORLD CLASS

LISA LARUE PROJECT 2K9 (2009)
LISA LARUE PROJECT 2K9 - WORLD CLASS

Lisa LaRue is een toetseniste van Indiaanse afkomst met veel capaciteiten en dito ambities. Voor dit project riep zij de hulp, expertise en eigen inbreng in van een aantal gelouterde muzikanten, zoals de uit Cornwall afkomstige gitarist David Mark Pearce (Oliver Wakeman Band), zanger-bassist John Payne (Asia), gitarist Steve Adams (ARZ) en drummer Merill Hall. Het resultaat is een aantal successievelijk uitgebrachte singles die uiteindelijk gebundeld zijn op het album World ClassDe elf nummers zijn te verdelen in symfonisch-progressieve instrumentale tracks van hoog gehalte, zoals In Camera, Copper Edge, Kituwa met wat jazzrockinvloeden en heerlijk baswerk van Payne, en There Are No Words met Pearce op klassieke gitaar. Ze bevatten prachtige orkestraties en plezierige, maar niet al te hoogdravende toetsen en bij tijd en wijle zeer flitsend bespeelde gitaren die melodieën of solo's vertolken. Een prettige AOR-achtige song alsTell Me Why, geschreven door Pearce, had zo op een album van GPS of Asia featuring John Payne kunnen staan. Deluge, gecomponeerd door het duo DeBoeck en Fieuw, is een wat langzamere rocksong met vooral opvallend akoestisch gitaarspel van Adams. Van hetzelfde kaliber is For Eternity waarin de zang is verdeeld tussen Payne en DeBoeck. Beautiful Illusion heeft twee gezichten: het vocale deel lijkt op Asia, maar het instrumentale deel met Adams op gitaar heeft veel meer een eigen identiteit. For Our Love is bijna een popsong, waarin Payne de samenzang verzorgt met gastzangeres Claire Vezina. Het meest door toetsen gedragen nummer is helaas wat kort, maar wel prachtig met 'koorzang' van Payne. De laatste track is nog niet eerder uitgebracht en bevat een combinatie van AOR met wat meer zweverige symfo met veel echo's. De productie is alleszins redelijk, mede gezien het feit dat het album in eigen beheer is opgenomen en het hele project met eigen middelen moest worden gefinancierd. Ik ben benieuwd naar Larues debuut Beloved Tribal Woman, een instrumentaal album verrijkt met een boekje met daarin veertien schilderwerken van 'native Americans'.